Het rijden van een YDCN GPX-route
Met ingang van seizoen 2018 worden er alleen nog GPX en GDB route-bestanden aangeboden voor het rijden van een YDCN-route.
De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Ben je in het bezit van ander jaargang kaartmateriaal voor je navigatieapparaat, is het verstandig de route vtv te bekijken in Basecamp en daar waar nodig de verschillen aan te passen.

Het is niet nodig 4 keer per jaar een kaartupdate te draaien. De verschillen zijn zo minimaal dat dit niet of nauwelijks van invloed is.
Advies: Doe je kaartupdate zeker 1 keer per jaar en het beste net voor het begin van het motor-seizoen.

Voor TomTom komen de ITN bestanden te vervallen.
Ben je in het bezit van een TomTom navigatieapparaat waar ITN bestanden voor gebruikt dienen te worden, dien je deze zelf te converteren van GPX naar ITN.
Verschillen in routes dien je zelf aan te passen.
Dit kan heel eenvoudig met ITN-converter.  Kijk hier voor het gebruik van ITN-converter.
Problemen met het converteren, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De YDCN-routes tot en met 2017 werden doorgerekend met kaartmateriaal van NT-V9, NT2010, NT2011, NT2012, NT2013, NT2014, NT2015, NT2016, NTU2016, NTU2017 en het  meest recente kaartmateriaal van het moment van uitgave van een route.
De ITN routes voor TOMTOM werden vanuit een GPX bestand geconverteerd en digitaal nagekeken en daar waar nodig aangepast.

Om een YDCN rit zonder problemen te kunnen rijden is het ook van groot belang dat je instellingen in je Garmin GPS-apparaat juist zijn.
1. route voorkeur: kies altijd "snellere tijd"
2. type voertuig: kies altijd "motorfiets / auto"
3. te vermijden: alle categorieen NIET aanvinken
4. Recalculation / herberekenen: uit

Instellingen Mapsource 1.Start MapSource op Kies "Edit" en "Preferences".
1.Start Mapsource op Kies "Bewerken" en "Voorkeuren".
2.Ga naar "Routing" (Routebepaling).
3.Route Style: Use Auto-Routing (Automatische routebepaling gebruiken).
4.Try to Avoid: alle categorieen NIET aanvinken.
4.Proberen te vermijden: alle catergorieen NIET aanvinken.
5.Calculation Style: Faster time.
5.Berekenings stijl: kiezen voor Snellere tijd.
6.Road Selection (Keuze wegen): precies in het midden.
7.Driving Speeds (rijsnelheden): druk op reset.
gps-mapsource instellingen
Instellingen Basecamp 1.Start Basecamp op Kies "Bewerken" en "opties".
2.Ga naar "activiteitenprofiel" --> "routebepalingen".
3.Route Stijl: kies voor motorfiets.
4.te vermijden wegen: alle catergorieen NIET aanvinken.
5.te vermijden kenmerken: alle catergorieen NIET aanvinken.
5.Route voorkeur: kiezen voor Snellere tijd.
6.snelheid (gemiddelde snelheid aanpassen: druk op reset (niets wijzigen).
Basecamp waarschuwen bij viapunt  Wil je toch een route-GPX bestand gaan rijden is het mogelijk de viapunten in dit bestand "zacht" te maken.
Ze worden dan niet uitgesproken als je hieraan voorbij rijdt.
Ook is het niet nodig dit viapunt persé te moeten passeren.
Doe het volgende:
1. Dubbelklik op de geimporteerde route in Basecamp.
2. Onderstaand scherm verschijnt.
3. Bij de YDCN zijn er voor elk route deel 2 waypoints. (start en eind).
4. Selecteer alle viapunten tussen start en eind.
5. Druk op je rechtermuisknop.
6. Selecteer "niet waarschuwen bij aankomst" (punt maken).
7. Waypoints worden punten en zijn zoals gezegd, zacht gemaakt.
Basecamp viapunten
Basecamp toesteloverdracht

Wil je toch een GPX-route bestand gaan rijden is het handig rekening te houden met het volgende.
Basecamp:
1. Ga in de bovenbalk naar "bewerken".
2. Klik hierop en ga naar "opties".
3. Klik hierop en onderstaan scherm verschijnt.
4. Klik op "toesteloeverdracht".
5. Zet het vinkje "pas de route altijd aan de kaar op mijn toestel aan bij overdracht" uit.
6. Druk op OK

Garmin toesteloverdracht

Eigenlijk moet je op heel veel dingen letten. 
Kaartmateriaal, herberekenen, instellingen, genoeg plekken dus waar het fout kan gaan.
Waarom zouden we dan nog met een route GPX willen rijden als er zoveel fout kan gaan?
Gebruik voor het rijden van een rit een GPX-Track bestand (ja, die met die vele Track-puntjes) en heb zo altijd de juiste route voor een dag motorrijplezier
Kijk hier voor "navigeren met Track als routebasis".
*als je vindt dat de informatie over de GPS uitgebreid kan worden en je wilt dit delen met de club mag je alle aanvullende informatie sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.