toerrit 2: “Always Going Straight”
Datum | zondag 19 mei 2019 | |||||
Deelnemen | ||||||
Start-locatie | Brasserie "de Jongetjes" Schaapvijver 9 8121 JA Olst |
|||||
Lunch-locatie |
Dijkhuizen 33
7961 AG Ruinerwold
Tel : 0522 - 48 12 73
|
|||||
Eind-locatie |
IJsseldijk 85
8196 KC Welsum
0570-561470
|
|||||
Bijzonderheden | Exclusief: Tijdens de route “Always Going Straight” een minicruise ! De kosten bedragen €2,10 en nog eens 0,50 extra voor een duo passagier. Deze kosten mogen de deelnemers persoonlijk aan de schipper betalen. |
|||||
Routemasters | Jan en Carla de Jonge | |||||
Toerritbeschrijving |
“Always Going Straight”, Dit even ter inleiding want bij mij is het zo dat ik altijd eerst even mijn ‘pen’ moet starten voordat er iets ‘zinnigs’ op papier komt. Dit keer rijden we door drie provincies n.l. Overijssel, Drenthe en Gelderland. De route starten we voor de 2e keer bij ‘Brasserie De Jongetjes’ in Olst, met uiteraard een begroeting, koffie, thee en iets lekkers voor diegene die niet aan de lijn doen. Vanuit Olst rijden we over de dijk richting Wijhe, TIP: een paar honderd meter na de start rijden we vlak langs een zelfbedieningstankstation, voor het geval je motor ook nog iets wil drinken. In Den Nul verlaten we de Rijksstraatweg om, buiten Wijhe om, onze route te vervolgen. Nu maar even doorrijden, niet te hard want hier wordt in het buitengebied regelmatig gecontroleerd. Via Lierderholthuis en Heino richting Dalfsen, voor een aantal van jullie zijn er ongetwijfeld korte delen van deze route bekend. Helaas dit keer een aantal stoplichten in de route, het lukte mij niet om ze allemaal te omzeilen. Proberen doe ik het altijd wel want dat zijn wel de mooiste toertochten. Ditzelfde geldt ook voor de bebouwde kom. Nog een klein stukje rijden en dan zijn we bij de lunch locatie, De Klok in Ruinerwold, gearriveerd. Ruinerwold is voortgekomen uit Buddingewold en Haakswold. Beide behoorden als zelfstandige schoutambten tot de heerlijkheid Ruinen. Kerkelijk vielen zij onder Blijdenstein. Pas in de 18de eeuw is het dorp de naam Ruinerwold gaan dragen. Van oorsprong is het een typisch streekdorp, maar na de Tweede Wereldoorlog heeft zich door nieuwbouwwijken een echte dorpskern ontwikkeld. Ruinerwold was de eerste Drentse gemeente met een gemeentehuis. Dit pand werd in 1849 in gebruik genomen. Inwoners worden ook wel 'Spekbraanders' genoemd. Dit in verband met de vele varkenshouderijen en biggenfokkerijen die vroeger in Ruinerwold aanwezig waren.
Na de lunch stappen we weer op onze stalen ros en rijden richting Meppel, ook hier schampen we de bewoonde wereld en verlaten al snel de provincie Drenthe om via de ‘Staphorster Grote Stouwe’ en Zwartsluis naar Genemuiden te rijden. Nu zou je denken dat je op zondag, in Genemuiden, niet voor het pontje hoeft te betalen.......... maar helaas. De kosten zijn €2,10 en nog eens 0,50 extra voor een duo passagier. Op de Kamperzeedijk rijden we langs het Stoomgemaal Mastenbroek (d’Olde Mesiene), een Rijksmonument in het Nationaal Landschap IJsseldelta. Helaas is daar op 19 mei geen gelegenheid om dit gemaal te bezoeken, foto’s maken kan uiteraard wel. Van Drenthe rijden we via Gelderland weer terug naar Overijssel. Voor de oplettende rijders, kun je op het laatste stukje van deze route het begin van de route ook nog even bewonderen. Nu vanf de andere kant van de IJssel. We eindigen deze dag bij Eet- en tapperij Bijsterbosch, dé aanlegplaats voor de motorrijdende dijkrijders. Wij hopen dat jullie een heerlijke dag hebben met een gevarieerd landschap en heerlijke bochten. |
|||||
Toerritbestanden |
Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis". kijk op: www.ydcn.nl/evenementen/toerritten/navigeren |
|||||
Vertrektijd | Tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes. | |||||
Einde rit | ± 16.00 - 17.00 uur | |||||
Lengte / duur toerrit | deel 1: 76 km / ± 1:35 uur deel 2: 72 km / ± 1:35 uur |
|||||
Het weer | ||||||
Deelnamekosten |
|
|||||
Procedures | Deelnemen aan YDCN toerritten We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen. Probeer hier rekening mee te houden. |
|||||
Deelnemerslijst | Alleen voor leden indien ingelogd. | |||||
Verslag | Stuur je verslag naar |