Motorrijders zoeken graag de mooiste weggetjes op zoals de dijkwegen. Op mooie, zomerse, dagen kan daardoor drukte ontstaan. Niet alle weggebruikers delen dezelfde ideeën over wat recreatief gebruik inhoudt en daardoor kan onderlinge irritatie ontstaan. Om dat te voorkomen heeft het Motorplatform - een overlegorgaan waaraan de KNMV ook deelneemt - tips opgesteld voor het rijden op dijkwegen.
Deze tips zijn breed gedragen doordat motorclubs en hun vrijwilligers bij de totstandkoming betrokken zijn. De adviezen richten zich niet alleen op de individuele toerrijder al dan niet in clubverband. Ook organisatoren van een motortoer worden aangesproken. Download hier de tips als PDF-bestand.
Motorkleding
Motorrijden vraagt om een goede uitrusting. Met een goed motorpak blijf je warm en droog, ook in de winter. Bovendien is motorkleding ook noodzakelijk om de gevolgen van een botsing of valpartij te beperken.
Helm
De valhelm is echt van levensbelang. Hij beschermt het hoofd bij onverhoopte valpartijen. Een helm moet strak om de schedel zitten, maar mag niet knellen. Afzetten moet met aangetrokken kinband onmogelijk zijn. Een ECT-keurmerk aan de binnenzijde geeft aan dat de valhelm voldoet aan Europese keuringseisen.
De integraalhelm beschermt zowel schedel als kin en heeft een opklapbaar vizier. Duurdere integraalhelmen hebben een krasvast vizier en anti-condenslaag. Pas op met gekleurde vizieren. 's Avonds zie je er weinig door. Neem voor het kopen van de juiste helm de tijd. Hou voor het bepalen van de pasvorm de helm minstens 10 minuten op. Voer dan de pas-test uit: als je stevig met het hoofd schudt, mag de helm niet verschuiven. Ook als iemand de helm omhoog probeert te trekken, moet hij goed vast blijven zitten.
Let ook op voldoende ventilatie, de zichthoek van het vizier en kijk of de bediening van het vizier makkelijk gaat met handschoenen aan. Als het mogelijk is, maak dan een proefrit op je eigen motor met de helm, in verband met luchtwervelingen. Vervang een helm altijd na een ongeval. De binnenschaal kan slechts één keer botsenergie absorberen. Gebruik ook gehoorbescherming (oordopjes).
Handschoenen
Ook handschoenen vormen een belangrijk onderdeel van de uitrusting. De handen zijn kwetsbaar en bij valpartijen probeer je automatisch met je handen je val te breken. Kies handschoenen niet alleen omdat ze soepel dragen, maar let ook op stevigheid van materiaal, stootkussens en afsluiting. Koop handschoenen niet te krap, ze moeten ook lekker zitten als de vingers worden gebogen. Denk ook aan minder warme handschoenen voor warm weer of waterdichte handschoenen bij regen.
Laarzen
Ook laarzen hebben een belangrijke functie. Stevige laarzen voorkomen kneuzingen bij een val. Ze dienen hoogsluitend te zijn voor enkelbescherming en steun. Een goede zool is voor grip onmisbaar. Neem laarzen zonder veters of werk ze weg.
Winterlaarzen
Het hoogwaardige kledingmerk DANE introduceert de eerste motorlaars met een ingebouwde verwarming.
Motorpak
Motorkleding moet perfect passen en mag nergens knellen. Vergeet niet om tijdens het passen ook op de motor te gaan zitten. Trek handschoenen aan en kijk of er bij de polsen geen tochtspleet ontstaat. Een overall moet in de rug nog enige bewegingsvrijheid bieden, zodat het mogelijk blijft voorover te buigen.
Leren motorkleding heeft belangrijke voordelen. Het is goed bestand tegen schuren en beschermt dus optimaal bij valpartijen. Bovendien is het winddicht en ademt. Het is wel handig om daarnaast een regenoverall bij de hand te hebben. Zo'n dun kledingstuk neemt haast geen ruimte in. Motorkleding uit synthetische weefsels is meestal wel waterdicht. Ook is bij fabricage rekening gehouden met schuren over het wegdek, zodat bij eventuele valpartijen brandwonden minder snel ontstaan. Duur, maar wel comfortabel, zijn de pakken waarin Gore-Tex is toegepast. Deze stoffen ademen van binnen uit, zodat transpiratievocht goed weg kan. Let op protectoren (rug, schouders, ellebogen) met Europees keurmerk.
Volgens de kalender is het officieel herfst. Hoewel we qua temperatuur nog lekker nazomeren beginnen de dagen toch duidelijk korter te worden. Met een beetje geluk kunnen we nog een paar maanden lekker doorrijden, maar de herfst kent ook wat risico’s.
Laagstaande zon
Deze maanden is het echt merkbaar dat de dagen weer korter worden. Met een beetje pech rijd je in de ochtend naar het oosten en in de middag naar het westen. Dan heb je twee keer te maken met een verblindende zon. Zorg ervoor dat je een zonnebril bij je hebt, zodat je die op kunt zetten. Probeer thuis even of de bril past, menigeen komt er op dat moment pas achter dat juist die zonnebril niet lekker in de helm zit.
Rijd je nou de andere kant op en heb jij zelf geen last van de laagstaande zon? Dan bevind je je echt in de gevarenzone. We kennen allemaal de verhalen van automobilisten die je als motorrijder over het hoofd zien. Als jij de zon in de rug hebt, hebben automobilisten de zon in de ogen. Daarmee is de kans nog veel groter dat ze je niet zien. Houd er dus rekening mee dat je bij laagstaande zon slecht zichtbaar bent.
Goed en helder vizier
Zorg er voor dat je vizier schoon en krasvrij is in de herfst. Krassen zijn overdag natuurlijk al irritant, maar bij een laagstaande zon of in het donker worden ze echt irritant. Doordat het licht door de krassen wordt omgebogen komen de stralen op een vreemde manier je vizier binnen. Hierdoor kun je even kort uit je concentratie worden gehaald en dat is tijdens een drukke spits niet handig. Voor de meeste helmen kun je voor een paar tientjes een nieuw vizier kopen, dat rijdt een stuk rustiger.
Een donker vizier is in de herfst niet handig. Tegen een laagstaande zon kan het wel helpen, maar de dagen zijn vaak korter dan we gewend waren van de zomer. En een donker vizier in het duister is ten zeerste af te raden. Je ziet dan echt een stuk minder.
Bladeren en andere rommel op de weg
Een ander bekend fenomeen in de herfst zijn de vallende bladeren. Een prachtig gezicht, maar veel van dat blad komt op de weg terecht. Als het dan ook nog eens regent verandert het blad in een spekgladde pulp. Let daarom extra op in de bochten, pas je rijgedrag aan en anticipeer op blad. Ook wanneer je door laagstaande zon even niks ziet.
Behalve blad kun je, zeker in landelijk gebied, ook modder en oogstresten verwachten. De mais en suikerbieten gaan vanaf september bijvoorbeeld uit de grond. Hoewel boeren vaak waarschuwingsborden langs de weg zetten is het goed om alert te blijven. Jaarlijks gebeuren er helaas nog teveel ongelukken door viezigheid op het wegdek.
Pas op de kou
Begin september werden we nog verwend met een paar tropische dagen maar die tijd lijkt nu zo langzamerhand wel voorbij. Het wordt koeler en dat is even oppassen. Je banden worden minder snel warm en je kunt zelf ook aardig afkoelen. Zorg ervoor dat je warm gekleed bent en er ook op bent voorbereid dat het aan het eind van je rit plots flink kouder kan zijn. Neem een colletje en je winterhandschoenen mee. Als je koud wordt heb je meer kans op concentratieproblemen en daarmee ongevallen.
De kou kan er ook voor zorgen dat de wegen ’s ochtends of ’s nachts glad worden. Ook al is je oprit droog en stroef, blijf opletten in de bochten die in de schaduw liggen. Hier ligt gladheid echt op de loer.
Bron: KNMV
Tips voor de winterharde motorrijder
Hoezo winterstop? Als jij met je verzekeraar geen winterstop hebt afgesproken, kan het ook in de wintermaanden heerlijk zijn om motor te rijden.
Er zijn wel wat zaken waar je op moet letten. Met de volgende tips en trucs kom je als winterharde motorrijder de koude maanden van het jaar plezierig door. Fijne rijdagen toegewenst!
bron:KNMV
Dit is niet het geval bij middelen uit de tweede groep. Deze producten werken op wasbasis en laten een dikke laag achter die beter bestand is tegen de weerselementen. Sterker nog; deze producten zijn zo hardnekkig dat je ze niet zomaar met de tuinslang van je motor spoelt. Vaak komt het er op neer dat je na de winter een dagje met petroleum of terpentine in de weer bent om je motor weer een beetje toonbaar te maken. Let er hierbij op dat je geen petroleum of terpentine op de kuip of het windscherm morst, omdat dit kan leiden tot beschadigingen.
‘Toch is er geen enkel product dat volledige bescherming biedt tegen pekel. Je kunt natuurlijk na elk ritje je motor afspoelen, maar er is geen hond die dat doet. Wanneer je na de winter verzekerd wilt zijn van een motor zonder pekelschade kun je hem het beste tijdelijk verruilen voor een pekelfiets.’
Zout is goed spul. Vooral als je vlees of vis wilt conserveren of je gekookte eitje meer smaak wilt geven. Of in de vorm van pekel kun je er ook sneeuw en ijs mee oplossen. Dat voorkomt gladheid op straat, maar heeft grote nadelen. Metalen kunnen er niet tegen. En daar is je motor nou net van gemaakt. Kun je hem er tegen beschermen? Volgens de makers van anti-corrosiesprays wel. Eerst zien, dan geloven.
Uiteindelijk bleek dat vier sprays de pekelproef met glans hadden doorstaan. Holle ruimtespray van Würth, Wachs-Korrosionschutz en Hohlraumversiegelung van Liqui Moly en Kroon Vasiline, met Würth Beschermwax transparant als “close second”. De echte verliezers zijn – zoals verwacht – de kruipolie-achtige multi-purpose sprays, waarvan de corrosiebeschermende werking alleen in de winterstalling van nut kan zijn, maar niet zodra er pekel in het spel is.
1. Würth Holleruimte spray: AANRADER
Gebruiksaanwijzing: Bus voor gebruik goed schudden, de was dun aanbrengen, de temperatuur van het te behandelen metaal moet 18° tot 30° zijn.
Inhoud fles 500 ml – Prijs € 10,09
Corrosiewerende werking: Uitstekend, ook na een half jaar nog geen roest te zien. Het laat zich niet met hogedrukspuit en MotoWash verwijderen, maar is met WD-40 zo weg.
2. Tectyl Multi Purpose 506
Gebruiksaanwijzing: Het oppervlak moet schoon en droog zijn. Goed schudden voor gebruik. Spuit op een afstand van 25 cm. Droogtijd circa 30 minuten.
Inhoud fles 400 ml – Prijs € 12,25
Corrosiewerende werking: Redelijk, na de pekel ontstond langzaam wat hele lichte roestvorming. Voor de schoonmaak had het een WD-40 behandeling nodig.
3. Würth Corrosiewerende spray
Gebruiksaanwijzing: De gereinigde en droge delen besproeien. Werkwijze elke zes maanden herhalen.
Inhoud fles 300 ml – Prijs € 11,73
Roestwerende werking: Niet geweldig, na de pekelbehandeling ontstond er vrij snel een behoorlijke mate aan roest. Had na de WD-40 nog een lichte behandeling met remreiniger nodig om schoon te worden.
4. Putoline RS1 wax polish
Gebruiksaanwijzing: Goed schudden voor gebruik. Zorgt dat het te behandelen oppervlak goed schoon en droog is. Spuit ruim op. Laat een paar minuten drogen en dan met een zachte, schone doek uitwrijven tot er een mooie glans ontstaat.
Inhoud fles 500 ml – Prijs € 11,95
Corrosiewerende werking: Eigenlijk is dit geen anti-corrosiespray, maar een middel om je motor te poetsen. Sportief van Putoline om het op te sturen, want ze wisten het resultaat bij voorbaat. Werd niet uitgepoetst maar dik opgespoten. Hield het zonder pekel aardig, dat valt dus niet eens tegen. Met pekel was de roest razendsnel overal. De wax was na zes maanden vanzelf al verdwenen, schoonmaken hoefde niet.
5. Liqui Moly Wachs-Korrosionsschutz: AANRADER
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles 500 ml – Prijs € 11,49
Corrosiewerende werking: Perfect, na zes maanden geen enkele roestpit. Voor de schoonmaak is een WD-40 behandeling nodig.
6. Liqui Moly Hohlraumversiegelung: AANRADER
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles 500 ml – Prijs € 9,76
Corrosiewerende werking: Perfect, na zes maanden geen enkele roestpit. Voor de schoonmaak is een WD-40 behandeling nodig, daarna waren er nog kleine spoortjes die met remmenreiniger te verwijderen waren.
7. ACF 50
Gebruiksaanwijzing: Spuit een egale, dunne laag op. Een dikkere laag op plaatsen waar al corrosie aanwezig is. Opnieuw aanbrengen kan nodig zijn na het reinigen met oplosmiddelen of contact met bepaalde chemicaliën.
Inhoud fles: 369 gram – Prijs € 22,00
Corrosiewerende werking: Is een van de betere kruipolie-achtigen, maar verliest het op de lange duur, na de pekelbehandeling, van de wax- achtigen. Dat komt omdat het beschermende laagje erg dun is, hoewel redelijk hardnekkig. Na het schoonmaken met WD 40 was er zelfs nog een beetje remmenreiniger nodig om het helemaal kwijt te raken.
8. Motul EZ Lube
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles: 400 ml – Prijs: € 9,70
Corrosiewerende werking: Is eigenlijk meer een smeermiddel dan een conserveringsspray. De beschermende werking is dan ook net goed genoeg voor de stalling, niet voor pekelritten. Schoonmaken was niet nodig, de laag was na zes maanden verdwenen.
9. S100 corrosionsschutz
Gebruiksaanwijzing: Spuitbus voor gebruik schudden, product alleen op schone, droge oppervlakken gebruiken. Product gelijkmatig en zuinig opspuiten en met een zachte doek afwissen of met een doordrenkte doek aanbrengen.
Inhoud fles: 300 ml – Prijs: € 12,50
Corrosiewerende werking: Redelijk, na verloop van tijd trad er wel lichte roestvorming op, met name langs de scherpe randen. Voor de schoonmaak was een WD-40 behandeling voldoende.
10. Kroon Vasiline Spray AANRADER
Gebruiksaanwijzing: geen
Inhoud fles: 400 ml – Prijs: € 8,50
Corrosiewerende werking:Uitstekend. Het geeft een hele dikke, zachte laag. Die is mechanisch niet zo sterk en taai, het geeft af als je het raakt. Maar zolang de laag intact is, treedt er totaal geen roest op. Ook niet na de pekelbehandeling. De dikke laag had een WD-40-behandeling nodig om geheel te verdwijnen.
11. Ceratune Schutzwax
Gebruiksaanwijzing: Schudden voor gebruik. De te behandelen delen dienen vooraf met een ontvetter behandeld te worden. Na droging gelijkmatig opbrengen.
Inhoud fles: 400 ml – Prijs: € 12,64
Corrosiewerende werking: Redelijk, na verloop van tijd trad er wel hele lichte roestvorming op, met name langs de scherpe randen. Voor de schoonmaak was een WD-40 behandeling voldoende.
12. Motorex Moto Protect
Gebruiksaanwijzing: Schudden voor gebruik, gereinigde en droge delen besproeien en met een zachte doek afvegen.
Inhoud fles: 500 ml – Prijs: € 14,15
Corrosiewerende werking: Zoals de gebruiksaanwijzing zegt is het product bedoeld voor stilstand, niet voor rijden door de pekel. Dat blijkt ook, na de pekelbehandeling trad er vrij veel roestvorming op. Voor de schoonmaak was een WD-40 behandeling voldoende.
13. Motorex 466
Gebruiksaanwijzing: Voor gebruik schudden, gereinigde oppervlakken vanaf een afstand van circa 20-30 cm in sproeien en laten drogen kan met wasmachine of hogedrukreiniger moeiteloos worden verwijderd.
Inhoud fles: 500 ml – Prijs: € 15,50
Corrosiewerende werking: Bij het opbrengen kwam het middel er op sommige plekken met luchtbelletjes uit. Daar ontstond roest, waar het spul egaal was opgebracht niet. De roestwerende eigenschappen zijn dus op zich uitstekend, je moet alleen wel goed kijken of het goed is opgebracht, anders uitvegen en opnieuw doen. De laag is dan goed taai, je hebt wel remreiniger nodig om het te verwijderen, WD-40 is niet genoeg.
14. Tectyl Amber
Gebruiksaanwijzing: Het oppervlak moet droog en schoon zijn, goed schudden voor gebruik. Spuit op een afstand van 25 cm. Droogtijd circa 30 minuten. Kan worden verwijderd met een petroleum oplosmiddel.
Inhoud fles: 400 ml – Prijs: € 9,45
Corrosiewerende werking: Goed, er ontstond alleen een pietsje roest langs de scherpe randen en rond de (verzinkte) schroeven. Voor de schoonmaak was een WD-40 behandeling voldoende.
15. Scottoiler FS365 Protector
Gebruiksaanwijzing: FS365 moet aangebracht worden na het wassen van de motor of na een natte rit. Spuit de gehele motor ermee in. Na regelmatig gebruik zal de machine gemakkelijker schoon te maken zijn, omdat FS 365 zich laat afwassen en daarbij alle vuil meeneemt.
Inhoud fles: 1 liter – Prijs: € 12,00
Corrosiewerende werking: Matig, na verloop van tijd trad er wel enige roestvorming op, zelfs al werd dit plaatje – met oog op de gebruiksaanwijzing – regelmatig opnieuw ingespoten, ook direct na de pekelnevel. Met Motowash te verwijderen.
16. WD-40
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles: 450 ml – Prijs: € 7,99
Corrosiebescherming: Het is kruipolie en levert dus een dun beschermingslaagje op, dat alleen weerstand biedt in de stalling. Zodra er pekel in het spel is, schiet de bescherming tekort. Het materiaal verroest niet direct, maar gaat na de pekelspraybeurt wel langzaam roesten. Met motowash te verwijderen.
17. Würth Bescherm Wax transparant
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles: 400 ml – Prijs: € 9,18
Corrosiewerende werking: Heel goed. Er zit een heel raar roestspoortje rechts onder op de plaat, voor de rest helemaal niets, zelfs niet op de scherpe randen. Doet vermoeden dat daar toch een mechanische beschadiging van de laag heeft plaatsgevonden. Voor de schoonmaak was een WD-40 behandeling voldoende.
18. Bel-Ray 6-in-1 Super Penetrating Lubricating Fluid
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles: 400 ml – Prijs: € 13,99
Corrosiewerende werking: Ook dit is een kruipolie en smeermiddel, geen anti- corrosiespray. Het heeft wel corrosiewerende bestanddelen die in de winterstalling hun werk doen, maar niet de hechting die nodig is voor een rit door de pekel. Schoonmaken was niet nodig, het spul was na zes maanden weg.
19. Bel-Ray Marine Rust Preventive coating
Gebruiksaanwijzing: Geen
Inhoud fles: 4 liter – Prijs: € 85,99 (€ 13,75 voor 400 ml spuitbus)
Corrosiewerende werking: Behoorlijk goed. Na verloop van maanden trad er slechts hele lichte roestvorming langs de scherpe randen en rond de verzinkte schroeven. Was met MotoWash en hogedrukspuit te verwijderen.
20.Referentieplaatje. Niet behandeld, wel bepekeld…
Zijn er winterbanden voor de motor?
Als motorrijder vertrouw je lijf en leden toe aan twee stukken rubber die jouw motor aan het asfalt hechten. Iets dat in de winter – wanneer gladheid op de loer ligt – alleen maar lastiger wordt. Ondanks dat zijn producenten van winterbanden voor motoren dun gezaaid. Sterker nog; enkele jaren geleden waren er geen bandenproducenten die winterbanden voor de motor vervaardigden. Hier kwam verandering in na een wetswijziging in 2006 in Duitsland. Vanaf dat moment was het in Duitsland verplicht om motorvoertuigen – dus ook motoren – te voorzien van banden die passen bij de weersomstandigheden. In datzelfde jaar produceerde het Duitse merk Heidenau de eerste winterbanden voor motoren. En tot op heden is Heidenau de enige producent die winterbanden maakt voor de motor. Daarnaast zijn er nog enkele merken die banden maken met de zogenaamde 'M&S-codering'. M&S staat voor 'modder en sneeuw'. Dit betekent dat de banden zijn uitgerust met een profiel dat geschikt is voor ruig terrein. Sommige fabrikanten bieden deze banden aan als winterbanden. Het zijn echter géén echte winterbanden. Echte winterbanden hebben inderdaad een aangepast profiel, maar zijn daarnaast gemaakt van speciaal rubber waardoor je meer grip hebt in de winter.
Hoe werken winterbanden?
Rubber wordt bij lage temperaturen harder. Dit betekent dat de standaard zomerbanden minder grip hebben in de winter. Winterbanden zijn daarentegen gemaakt van een speciale rubbersamenstelling die zachter is. Daardoor blijft het rubber ook bij lage temperaturen flexibel. Zodoende kan een winterband zich aanpassen in het geval van kleine oneffenheden op het wegdek. Over het algemeen presteert een winterband bij een temperatuur lager dan 7 graden Celcius beter dan een zomerband. Maar waarom gebruiken we die rubbersamenstelling dan ook niet bij zomerbanden? Simpelweg omdat een band met zo'n samenstelling bij hogere temperaturen veel sneller slijt. Naast het verschil in rubber hebben winterbanden ook een speciaal profiel dat gemaakt is om grote hoeveelheden water en sneeuw af te voeren. Maar het belangrijkste verschil zit hem in de inkepingen in de profielblokken, de zogenaamde lamellen. Deze werken als grijpers die voor extra grip zorgen bij het optrekken en afremmen. Winterbanden voor de motor hebben deze lamellen echter niet omdat ze instabiliteit veroorzaken.
Werken winterbanden ook echt bij het motorrijden?
Onder veel motorrijders lijkt het idee te heersen dat rijden in de winter onbegonnen werk is. Zijn winterbanden het aanschaffen waard? De KNMV is in elk geval niet zo enthousiast over winterbanden voor de motor. Arjan Everink, Hoofd Rijopleidingen van de KNMV zegt er het volgende over: "Winterbanden hebben pas echt effect bij gladheid door ijsvorming of bij sneeuw. Maar juist dit is het moment om de motor te laten staan. Een motor heeft maar twee wielen; slippen of je valpartij opvangen lukt gewoon niet met een motor. Ten eerste vanwege het gewicht en ten tweede heb je bij gladheid ook geen houvast onder je voeten." Jan Kremers, hoofdinstructeur van een test- en trainingscentrum voor motoren, houdt er een andere mening op na. "Ik geef veel sliptraining aan motoragenten, en in het geval van een slippende motor zijn er wel opties. Het probleem is dat de gemiddelde motorrijder daar de kennis en vaardigheid voor mist." Zelf rijdt hij op winterbanden van Heidenau. "Winterbanden helpen vooral bij het rijden in de sneeuw. Door het aangepaste profiel en zachte rubber heb je veel meer grip. Dit betekent niet dat je onbezonnen te werk kan gaan. Bij het rijden door sneeuw moet je rijden met je verstand. In het geval van ijs ben je als motorrijder helemaal uitgerangeerd, dan helpen zelfs winterbanden niet meer." Het lijkt er dus op dat winterbanden wel degelijk een verschil kunnen maken. Maar het is misschien verstandiger om de motor gewoon te laten staan wanneer het glad is.
bron ANWB
Verkeersregels buitenland
Als je naar het buitenland op vakantie gaat is het goed om te weten wat de verkeersregels per land zijn. Een overzicht van zaken waar je in populaire vakantielanden onder meer op moet letten.
file rijden
Voor motorrijders is het in Nederland niet verboden om in een file tussen de auto's door te rijden. Het Motorplatform heeft wel regels opgesteld, de zogenoemde filegedragscode.
Spelregels bij filerijden
•Houdt er rekening mee dat je als motorrijder minder goed zichtbaar bent.
Pas je snelheid aan
•Rijd rustig tussen de file door met niet meer verschil dan 10 km/u.
Rijgedrag van automobilisten
Houd rekening met:
•automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
•bij warm weer: openstaande portieren van auto's.
Ben je met meerdere motorrijders
•Rij rustig achter elkaar tussen de file door. Hou een onderlinge afstand van twee auto's
aan. Kies voor dezelfde doorgang.
•Blijf niet als laatste voertuig van de file staan, tussen de rijen is veiliger.
Maar hoe is dit in andere europese landen geregeld?
Toegestaan in | NIET toegestaan in |
België Groot Brittannië |
Duitsland |
Links
Europese Commissie
Motorplatform
/www.fema-online.eu
Landen startpagina
België
In het land van onze zuiderburen dien je als motorrijder een reflectievestje bij je te hebben dat je in het geval van pech moet dragen. Maximumsnelheid op de snelweg is 120 km/u. Kinderen onder de drie jaar mogen niet op een motor worden vervoerd. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op motorfietsen niet zwaarder dan 125 cc. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen mee als passagier op motoren met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc.
Kleding: Bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall dragen, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. Dit voorschrift geldt ook voor Nederlandse motorrijders
Parkeren
Motorfietsen mogen op de stoep worden geparkeerd en binnen de bebouwde kom ook op verhoogde bermen, mits er
minimaal 1,50 m vrije ruimte overblijft en zij geen hinder veroorzaken.
Duitsland
Motoren mogen in Duitsland niet tussen de file door rijden. Sterker nog; hier staat een forse boete op. Wanneer er geen file staat kun je echter lekker opschieten. Op de meeste snelwegen geldt geen snelheidsbeperking, voor deze stukken snelweg wordt wel geadviseerd niet harder dan 130 km/u te rijden. De Duitse verzekeringsmaatschappijen hebben al aangekondigd dat bij een ongeval als ze kunnen aantonen dat je harder gereden hebt dan 130 km/u je automatisch een deel van de aansprakelijkheid in je schoenen wordt geschoven, ook al heb je geen enkele schuld.. Let wel goed op de verkeersborden; op bepaalde snelwegen geldt een maximumsnelheid. Ook ben je verplicht om een reflectievestje bij je te hebben.
Aanhanger
Het is toegestaan om een aanhanger aan een motor te koppelen. De maximale breedte voor aanhangers van motoren is 1 m. De maximum snelheid op de autobaan is dan maximaal 60 km/u.
Passagiers
Het vervoeren van een passagier is toegestaan, mits er een speciale zitplaats (duo- of buddyseat) en voetsteunen aanwezig zijn.
Slepen: Een motor mag niet worden gesleept.
Verlichting: Het voeren van dimlicht of dagrijlicht (ook led) overdag is verplicht.
In Duitsland kent men de "umweltzone", automobulisten zijn verplicht om een milieusticker op hun voorruit te plakken. Deze verplichting geldt niet voor motoren.
Frankrijk
Let er op dat de je in je navigatiesysteem de 'verklikfunctie' van flitspalen verwijdert. Deze functie is in Nederland toegestaan, maar in meerdere Europese landen verboden. Op de snelweg bedraagt de maximumsnelheid 130 km/u, mits anders aangegeven. Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen maximaal 110 km/u.
Alcoholtester
De Franse regering heeft de knoop doorgehakt: elke automobilist in Frankrijk is sinds 1 maart 2013 verplicht om een alcoholtester in zijn auto te hebben, maar bij afwezigheid hiervan ontvangt hij hiervoor geen boete.
Bron: Nederlandse Ambassade in Parijs
Tip: Voor de zekerheid is het altijd beter een alcoholtester mee te nemen, bij de Action hebben ze alcoholtesters voor 89 cent die verkocht worden door een Franse importeur.
Aanhanger
•Motoren mogen een aanhanger trekken, mits deze hooguit de helft weegt van de motor.
Helm
•Het dragen van een helm is verplicht.
•De helm moet voorzien zijn van reflecterende strepen, zichtbaar vanuit alle richtingen. Reflecterende stickers zijn onder meer verkrijgbaar bij topworld.nl en kosten circa € 2. Deze regel geldt niet voor toeristen.
Verlichting
•Het voeren van dimlicht of dagrijlicht (ook led) overdag is verplicht.
Spanje
Er mag op de Spaanse snelwegen maximaal 120 km/u worden gereden. In de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 km/u en op de secundaire wegen is dat 90 km/u. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen niet mee als passagier op de motor.
Portugal
Motoren met een cilinderinhoud van minder dan 50cc zijn op de snelweg verboden. De maximumsnelheid is 120 km/u. Bestuurders die nog geen jaar hun rijbewijs bezitten mogen echter niet sneller dan 90 km/u. Op secundaire reden mag maximaal 90 km/u worden gereden in de bebouwde kom maximaal 50 km/u. Kinderen jonger dan 7 jaar mogen niet mee achterop. Uniek is dat Portugal een extra variant op het inhaalverbod kent, waarbij motorrijders (en ook brommerrijders) geen andere motorvoertuigen mogen inhalen. Dit wordt aangegeven via een verkeersbord met daarop rechts een zwarte auto en links een rode motorrijder.
Groot Brittannië
Behalve het links rijden is het ook even wennen aan de snelheden die volgens Brits gebruik in mijlen worden aangegeven. Op de snelweg mag je 112 km/u (70 mph), op secundaire wegen 96 km/u (60 mph) en in de bebouwde kom 48 km/u (30 mph).
Aanhanger
Het is verboden een aanhanger te koppelen aan een motor van minder dan 125 cm³.
Het is wel toegestaan een aanhanger te koppelen aan een motor van meer dan 125 cm³,
mits de aanhanger niet breder is dan 1 m, de ruimte tussen de motor en de aanhanger niet
groter is dan 2,5 m en het geladen gewicht van de aanhanger niet meer bedraagt dan 150
kg of twee derde van het gewicht van de motor.
Oostenrijk
Kinderen onder de 12 jaar mogen in Oostenrijk niet als passagier achterop. Voor de snelwegen is een vignet vereist. Let op de snelwegen niet alleen goed op je snelheidsmeter, maar ook op je klokje: tussen 22.00 uur en 5.00 uur wordt de overdag geldende maximumsnelheid van 130 km/u gereduceerd tot 100 km/u. Uitzondering is de A1 van Salzburg naar Wenen en de A2 van Wenen naar Villach. Vergeet ook niet een EHBO-kit mee te nemen; je bent verplicht om deze bij je te hebben.
Filerijden: Motorrijders mogen in een file stilstaande auto's voorzichtig voorbijrijden. Rijden over de vluchtstrook is daarbij echter verboden.
In Oostenrijk is het verplicht voor bril- of contactlensdragersom een reservebril bij zich te hebben.
Bijzonderheden: Het is verboden op een motor te rijden met een rugzak op de borst
Zwitserland
Hoewel het nauwelijks meer wordt gecontroleerd, zijn brildragers in dit Alpenland nog altijd verplicht om een reservebril of –lenzen bij zich te hebben. Er wordt wel actief gecontroleerd of je navigatiesysteem een verklikfunctie voor flitspalen heeft; dit is streng verboden en wordt flink beboet. Van tevoren even verwijderen dus. Voor de snelweg is verder een jaarvignet verplicht en er geldt een maximumsnelheid van 120 km/u.
Aanhanger
Er mag een aanhanger met één as aan een motor worden gekoppeld.
De maximumbreedte van een aanhanger is 1 m en de maximumhoogte is 1,20 m. De
maximumlengte gerekend vanaf het midden van het achterwiel van het trekkende
voertuig is 2,50 m. De lading mag niet meer dan 50 cm uitsteken.
Er mogen geen passagiers worden vervoerd in de aanhanger.
Passagiers
Het is verboden om meer dan één passagier op de motor te vervoeren.
Verlichting
Het voeren van dimlicht of dagrijlicht overdag is niet verplicht, maar wordt wel
aangeraden in Zwitserland.
In tunnels is het voeren van dimlicht verplicht.
Bijzonderheden
Als een rij voertuigen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht of brug moet wachten,
moet een motorrijder op zijn plaats in de rij blijven. Brildragers moeten een
reservebril bij zich hebben.
Italië
Op de Italiaanse snelwegen is 130 km/u de maximumsnelheid. Heb je echter een motor met minder dan 150cc dan mag je niet eens op de snelweg komen, hoe snel je motor ook kan. Voor vrijwel alle snelwegen moet tol worden betaald.
Helm
Het dragen van een helm is verplicht. Deze helm moet voldoen aan de
ECE-norm 22. Hierop wordt streng gecontroleerd.
Passagiers
Het is toegestaan een passagier te vervoeren.
Het vervoeren van een kind jonger dan 5 jaar is niet toegestaan.
Bijzonderheden
In Italië zijn de straffen op het overtreden van verkeersregels voor motorrijders erg streng
(om het aantal ongelukken met motoren terug te dringen). Relatief lichte overtredingen,
zoals het dragen van een verkeerde helm, kunnen al leiden tot hoge boetes of
inbeslagname van de motor.
Denemarken
Ook in Denemarken is de maximumsnelheid op de snelwegen 130 km/u.
Noorwegen
De maximumsnelheid op de snelweg is 90 km/u. Op veel plaatsen mag er echter harder worden gereden; verkeersborden geven aan waar en hoeveel precies.
Zweden
Hier mag op de snelwegen wat harder worden gereden: 120 km/u.
Finland
De maximumsnelheid op de snelwegen is gelijk aan die van buurland Zweden: maximaal 120 km/u. Rijd je te hard, dan is de boete inkomensafhankelijk.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Bronnen: KNMV, Motoplus en ANWB
4-19 |
If you travel abroad on a motorcycle, you will be affected by laws and regulations that differ from country to country. And motorcycle rules may differ from rules for cars. So prepare for your foreign motorcycle trip and use the information below.
For specific rules on towing a trailer, click here. For information about Low Emission Zones, click here. For information about toll roads, click here. |
Austria
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, non-urban roads: 100 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Belgium
Maximum speeds: motorway: 120 km/h, non-urban roads: 90 km/h (Flanders 70), urban roads: 50 km/h
|
Bulgaria
Maximum speeds for motorcycles: motorway: 100 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50km/h (for cars: 130/140, 90, 50)
|
Croatia
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h.
|
Cyprus
Maximum speeds: motorway: 100 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h (sometimes 65 or 30 km/h, depending on the density of the population).
|
Czech Republic
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, expressways: 110 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Denmark
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h
Click here for the FEMA organization DMC |
Estonia
Maximum speeds: motorway: 90 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Finland
Maximum speeds: motorway: 120 km/h (100 in the winter), non-urban roads: 100 km/h (80 in the winter), urban roads: 50 km/h (40 in some city centers)
Click here for the FEMA organization MP69 |
France
Maximum speeds: motorway: 130 km/h (110 in rainy conditions), expressways: 110 km/h (100 in rainy conditions), non-urban roads 80 or 90 (see below) km/h, urban roads: 50 km/h
|
Germany
Maximum speeds: motorway: 130 km/h (recommended), non-urban roads: 100 km/h, urban roads: 50 km/h
Click here for the FEMA organization Biker Union |
Greece
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, expressways: 110 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Hungary
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, expressways: 110 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Iceland
Maximum speeds: asphalt roads: 90 km/h, gravel roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Ireland
Maximum speeds: motorway: 120 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Italy
Maximum speeds: motorway: 130 km/h (in case of rain, snow or any other precipitation 110 km/h), non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Latvia
Maximum speeds: non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Liechtenstein
Maximum speeds: non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h (there are no motorways)
|
Luxembourg
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Malta
Maximum speeds: motorway: 80 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Netherlands
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, express ways 100 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Norway
Maximum speeds: motorway: 100 km/h (some 110 km/h), non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h Click here for a flyer for motorcycle tourists in Norway.
|
Poland
Maximum speeds: motorway: 140 km/h, non-urban roads: 100 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Portugal
Maximum speeds: motorway: 120 km/h, expressway: 100 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Romania
Maximum speeds: motorways: 130 km/h, non-urban roads: 90/100 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Slovenia
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, expressway: 110 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Slovakia
Maximum speeds: motorway: 130 km/h, expressway 110 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Spain
Maximum speeds: motorway: 120 km/h, express ways 100 km/h, non-urban roads: 90 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Sweden
Maximum speeds: motorway: 120 km/h, non-urban roads: 70 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Switzerland
Maximum speeds: motorway: 120 km/h, non-urban roads: 80 km/h, urban roads: 50 km/h
|
Turkey
Maximum speeds for motorcycles: motorway: 80 km/h, expressways: 80 km/h non-urban roads: 70 km/h, urban roads: 50 km/h (for cars: 120 km/h, 110 km/h, 90 km/h, 50 km/h)
|
United Kingdom
Maximum speeds: motorway and dual carriageways: 112 km/h, non-urban roads: 96 km/h, urban roads: 48 km/h
Click here for the FEMA organization BMF |
Zichtbaarheid
Automobilisten wees alert!
Natuurlijk dien je ook rekening te houden met alle overige weggebruikers, maar hoe was het ook weer!
Buitenspiegels
• stel je spiegels in op een vlakke ondergrond
• stel je spiegels in terwijl je in je vaste rijhouding achter het stuur zit
• zorg dat je in de buitenspiegels de zijkant van je auto (net) niet meer ziet
• zorg dat de horizon zich op driekwart hoogte in je spiegels bevindt
Binnenspiegel
• stel de binnenspiegel in terwijl je in je vaste rijhouding achter het stuur zit
• gebruik beide handen om de binnenspiegel af te stellen; deze zit soms slecht vastgelijmd
• zorg dat de linkerkant van de binnenspiegel gelijk is met de linkerkant van het achterraam
• zorg dat de onderkant van de binnenspiegel samenvalt met de onderzijde van de achterruit.
Jaarlijks verongelukken zo'n 80 motorrijders, waarvan ruim de helft door een botsing met een auto of vrachtauto.
Daarom is het van belang dat automobilisten goed opletten en dat motorrijders goed zichtbaar zijn.
Met een zichtbaarheidscampagne hoopt het Motorplatform tips te kunnen geven aan automobilisten én motorrijders.
Het blijkt dat veel automobilisten motorrijders niet of te laat opmerken. Eigenlijk zouden automobilisten dus beter moeten opletten. Als motorrijder kun je daarbij helpen door zelf goed zichtbaar te zijn. In deze folder vind je tips waarmee je niet alleen je eigen veiligheid, maar ook die van anderen kunt verbeteren.Automobilisten én motorrijders kunnen anticiperen op het gedrag van de ander en elkaar ruimte en rijplezier gunnen. Veel ongevallen kunnen worden voorkomen als automobilisten en motorrijders meer rekening met elkaar houden.Goed op weg
Zowel motorrijders als automobilisten leveren hiermee een bijdrage aan de veiligheid op de weg. |
Het blijkt dat veel automobilisten motorrijders niet of te laat opmerken. Daarom is het van belang dat u als automobilist goed oplet. Uiteraard zullen de motorrijders u hierbij moeten helpen. In deze folder vindt u tips waarmee u niet alleen uw eigen veiligheid maar ook die van anderen kunt verbeteren.Automobilisten én motorrijders kunnen anticiperen op het gedrag van de ander en elkaar ruimte en rijplezier gunnen. Veel ongevallen kunnen worden voorkomen als automobilisten en motorrijders meer rekening met elkaar houden.Sneller dan verwacht
Zowel motorrijders als automobilisten leveren hiermee een bijdrage aan de veiligheid op de weg. |
bron: motorplatform
Er komt een aanvullende vrijwillige rijopleiding voor motorrijders en extra voorlichting aan automobilisten over het samenspel tussen automobilisten en motorrijders in het verkeer.
Dit zijn voorbeelden van maatregelen uit het actieplan Verbetering verkeersveiligheid motorrijders van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Doel van het actieplan is om het aantal ongevallen onder motorrijders te verkleinen.
De aanvullende rijopleiding voor motorrijders richt zich vooral op het eerder kunnen inschatten van gevaarlijke situaties. Deze opleiding is vrijwillig en het ministerie van Infrastructuur en Milieu verwacht dat veel motorrijders hiervan gebruik zullen maken. Samen met onder meer het CBR wordt bekeken of de interactie met motorrijders in de rijopleiding van automobilisten voldoende aan bod komt.
Ook vindt onderzoek plaats naar hoe de zichtbaarheid van de motorrijders - door bijvoorbeeld opvallende kleding, opvallende motor en verlichting - de verkeersveiligheid beïnvloedt. Motorrijders stellen hogere eisen aan de inrichting en onderhoud van de infrastructuur dan auto's. Het Ministerie van I&M zal samen met de andere wegbeheerders bekijken in hoeverre deze specifieke eisen kunnen worden meegenomen in de richtlijnen. Al eerder is er motorvriendelijke vangrail geplaatst in de gevaarlijkste bochten op het hoofdwegennet.
Terwijl het aantal geregistreerde motoren jaarlijks stijgt met vijf procent, is het aantal motorrijders dat in het verkeer omkomt de afgelopen tien jaar gedaald. Toch blijven motorrijders een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Bijna één op de tien verkeersdoden van het afgelopen jaar was een motorrijder.
Het extra beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers, waaronder de motorrijder, is één van de pijlers van de Strategie Verkeersveiligheid 2008-2020. Het actieplan 'Verbeteren verkeersveiligheid motorrijders' is samen met de leden van het Motorplatform opgesteld.
Klik hier om het actieplan te downloaden als pdf-bestand
Minister Schultz van Haegen heeft het actieplan aangeboden aan de Tweede Kamer, begeleid door de volgende brief:
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Geachte voorzitter,
Het extra beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers (waaronder de motorrijder) is één van de uitgangspunten van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft u tijdens het Algemeen Overleg van 12 februari 2009 toegezegd om specifiek voor de motor met een actieplan ter verbetering van de verkeersveiligheid van motorrijders te komen. Ik stuur u bijgaand graag het actieplan toe. Dit actieplan is tot stand gekomen in goed overleg met de leden van het Motorplatform: ANWB, BOVAG, CBR, FEHAC, KLPD, KNMV, LOOT, MAG, MON, Politieacademie, RAI Vereniging, RDW, ROVG, SWOV en VVN. Ik ben de leden van het Motorplatform zeer erkentelijk voor hun adviezen.
Het aantal motoren en motorscooters in Nederland is de laatste 15 jaar met gemiddeld 5% per jaar gestegen. Motoren hebben een natuurlijke plaats in het vervoerssysteem en hebben een aantal voordelen ten opzichte van een aantal andere modaliteiten: ze belasten het milieu in beperkte mate en kunnen een rol spelen bij het terugdringen van files en parkeerproblemen in de binnenstad.
Er zijn echter niet alleen maar voordelen aan het gebruik van de motor. Bijna één op de tien verkeersdoden van het afgelopen jaar was een motorrijder, namelijk 70 van de 720 verkeersdoden. Het risico om te overlijden tijdens het motorrijden is per kilometer bijna 25 keer zo hoog als dat voor automobilisten. Belangrijke oorzaken van motorfietsongevallen zijn voorrangsfouten (naar verhouding vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en het verlies van de macht over het stuur door de motorrijder. Ik vind dat onacceptabel en wil het ongevalsrisico per kilometer voor motorrijders verkleinen en zo zorgen voor minder slachtoffers onder motorrijders.
Het bijgevoegde actieplan bevat maatregelen op het gebied van gedrag, voertuig en infrastructuur die zijn gericht op het voorkómen van bovengenoemde ongevalsoorzaken. Zo zal ik onder andere aanvullende rijopleidingen laten ontwikkelen die de voertuigbeheersing en risico-perceptie van motorrijders verder verhogen en zal ik automobilisten gaan voorlichten over het rekening houden met motorrijders, specifiek bij het verlenen van voorrang en bij het rijden in de file (de filegedragscode).
Ik wil bekijken in hoeverre de (slechte) zichtbaarheid van de motorrijder een rol speelt bij ongevallen en zal de CROW vragen om de richtlijnen nog beter af te stemmen op het gebruik door motorrijders. Het volledige palet aan maatregelen vindt u in het actieplan. Deze maatregelen zullen in de komende twee jaar (dus in 2011 en 2012) worden uitgevoerd.
Dit ambitieuze actieplan blijft binnen de uitgangspunten van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid: de maatregelen zijn proportioneel en effectief. Verschillende belangenorganisaties hebben al aangegeven zelf een rol te willen spelen bij het uitvoeren van bepaalde maatregelen. Ik stel dit zeer op prijs; verkeersveiligheid was, is en blijft een verantwoordelijkheid van iedereen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Mw. Drs. M.H. Schultz van Haegen
bron: motorplatform