1812 gpx workshop


update 03-2018

YDCN Navigeren met track als routebasis  
  Om niet altijd je meest favoriete instellingen in je gps te hoeven wijzigen en de bijna 100% zekerheid dat het goed gaat met een route gaan we:
navigeren met Track als routebasis”. 
YDCN-track Een YDCN Track alleen in onze vorm. 1ste en 2de deel voor de reguliere routes.
Het begin punt van deel 1 is de start , het eindpunt van deel 1 is de lunch en het eindpunt van deel 2 is de finish.
Wat is een track Wij gebruiken het woord track, maar kan ook spoor/sporen/triplog/tracks zijn.
Een track is een route die bestaat uit trackpoints ipv waypoints of viapunten. 
Die trackpoints zijn een soort eenvoudige waypoints. Ze zijn een onderdeel van een track en meer niet. Je kunt niet naar een individueel trackpoint toe rijden, terwijl je dat wel kunt naar een waypoint.

De puntjes van een track staan zo dicht op elkaar dat je niet eens ziet dat het rechte lijnen zijn. 
(Een route van een kleine 300 km kunnen al snel 4 tot 5000 trackpoints bevatten)

De track lijkt dus de weg te volgen.

Doordat een track los staat van de kaart kan deze ook geen routeaanwijzingen geven.
Hij weet immers niet of een haakse bocht naar rechts gewoon een bocht is of een afslag.
Door de track in de Zümo te converteren naar reis zal de track onderdeel worden van het kaartmateriaal en zijn aanwijzingen wel te horen, behalve als je off road rijdt.


Dat is wel een nadeel, het blijft dus opletten. Het los staan van de kaart heeft ook een voordeel: de route kan zelfs gaan over wegen die niet op de kaart staan of die jouw kaartversie niet kent. Wijkt de track duidelijk van de kaart af, dan houd de Zümo de track aan en krijg je een stukje off-road route. Bij off-road krijg je geen aanwijzingen, waar de route over de normale weg loopt wel. En daarmee is de track weer een gewone route geworden.
Je moet natuurlijk wel het spoortje blijven volgen.

Voordelen
  • Je hebt altijd de juiste route die de routemaster (YDCN) in gedachten heeft;
  • Je hoeft een route niet aan te passen, te herberekenen of andere acties uit te voeren.
  • Gebruik je ouder kaartmateriaal of gebruik je andere instellingen , dan waar de track in is opgemaakt is de track zonder problemen zomaar te rijden.
  • Ongeacht of je oud of nieuw kaartmateriaal bezit, de track is dus zichtbaar over het stukje weg in het kaartmateriaal dat de routemaster gebruikt.
Opgelet !
  • Het rijden van een track als routebasis werkt voor alle Zümo’s m.u.v de Zümo 210 en 220 en voor alle TomTom vanaf de Rider 400.
  • Als we op basis van track gaan rijden, moet automatisch herberekenen in het toestel (Zümo) altijd uitstaan. De route kent namelijk nog maar 1 via punt en dat is het eindpunt. Wijk je onderweg van de route af dan wordt er meteen herberekend naar het eindpunt. En doordat er geen via punten meer zijn, kan het toestel de oorspronkelijk beoogde route niet meer achterhalen.
  • Bij de ZUMO 550 is het niet mogelijk in tegengestelde richting te rijden van een routetrack. De Track zal zich ongevraagd altijd gaan herberekenen en navigeren naar het eindpunt. De rit zal je moeten stoppen en opnieuw moeten opstarten;
  • Ben je van de route geraakt en je route zou per ongeluk uitgevallen zijn zal je de route opnieuw moeten inladen. 
    Omdat je een stuk van de voorgestelde route bent zal je navigatiesysteem de route niet herkennen en direct navigeren naar het eind.
    Om de route weer goed in beeld te krijgen moet je eerst naar je routelijn rijden om vervolgens de route weer op te starten.
  • Ben je van de route geraakt ivm een wegomlegging en je komt verderop weer op de geplande route, zal de Track niet de richting aangeven.
  • Wees goed voorbereid, dat deze situaties zich kunnen voordoen.
Track maken Voor het maken van een Track moet de basis goed zijn.
De basis voor het aanbieden van een goede Track blijft het kaartmateriaal waarin de route is gemaakt. 
Bij verouderd kaartmateriaal kunnen er ook bij het rijden van een Track problemen ontstaan. 
Bij de YDCN is de Track gemaakt van een route met het meest recente kaartmateriaal van het moment van uitgave van de Track.
   
Viapunt toevoegen De Track is simpel van opmaak.
Het is niet mogelijk waypoints of tussenpunten aan een Track toe te voegen. 
Het is niet mogelijk een Track te herberekenen
Heb je na het lezen van deze pagina het idee dat er nog iets ontbreekt, stuur een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Track of Route importeren en rijden
Track inladen korte beschrijving
Zümo 3XX - 59X
  • Na het loskoppelen vraagt ZUMO nieuwe gegevens gevonden,
  • Nu verwerken,
  • Kies voor nee
  • Ga naar apps en kies sporen,
  • Tik op het spoor wat geladen is, dan links op het sleuteltje (hier zie je ook andere opties en instellingen voor deze Track, zelf proberen)
  • Kies converteer naar reis,
  • Selecteer Begin tot Eind,
  • Wacht tot dit klaar is, dit kan enige tijd duren.
  • Heb je ook de route ingeladen dan is het handig de naam van de Track te wijzigen door er 'Track' aan toe te voegen zodat er niet 2 dezelfde route namen in je GPS komen te staan,
  • Alleen Track ingeladen: naam van route niet veranderen en kies OK,
  • Ga terug naar apps en kies reisplanner, tik de Track als route aan.
  • Tik op 'Ga' 
  • Volgende bestemming selecteren en vink begin aan als je nog een (heel) eind van de start bent
    (bijvoorbeeld thuis).
    Volgende bestemming selecteren en vink eind aan als je bij de start of op de Track lijn bent.

Volledige beschrijving met foto's  Zümo 3xx - 59x
De foto's in het bestand zijn van een Zümo 590.

Track inladen korte beschrijving
Zümo 660
  • track inladen in het toestel,
  • Na loskoppelen vraagt ZUMO nieuwe gegevens gevonden nu verwerken,
  • Kies voor Nee,
  • kies extra,
  • kies mijn gegevens,
  • kies importeer gegevens,
  • kies triplogs,
  • selecteer de triplog en kies importeer,
  • de track word omgezet naar een route,
  • Data succesvol geïmporteerd, oke!
  • Terug naar 'Waarheen' of “extra”
  • Kijk bij Aangep.routes en selecteer de geïmporteerde track (dit is nu een rijdbare route geworden).
  • Klik op 'GA' en rijden maar.
Track inladen korte beschrijving
Zümo 550
  • De 550 track/spoor inladen,
  • Na loskoppelen vraagt ZUMO nieuwe gegevens gevonden nu verwerken,
  • Kies voor Nee
  • Ga naar gebruikers gegevens en kies voor importeer gegevens,
  • Kies triplogs en selecteer de track.
  • Kies importeer en de track word omgezet naar een route,
  • Data succesvol geïmporteerd, oke!
  • Terug naar 'Waarheen'
  • Kijk bij routes en selecteer de geïmporteerde track (dit is nu een rijdbare route).
  • Klik op 'GA' en rijden maar.

Volledige beschrijving met foto's Zümo 550

Track inladen
TomTom vanaf de rider 400
  • Sleep de GPX bestanden naar de aangesloten TT.
  • Of Importeer GPX bestanden naar MY DRIVE. 
  • Track komt in het toestel en wordt automatisch geïmporteerd. 
  • Selecteer jeTrack.
  • Klik op rijden en gaan !
  • Herberekenen staat gewoon aan bij TT. 
    Een kleine omleiding is geen probleem. De TT zal deTrack gewoon even aanpassen totdat je weer bij de beoogde routelijn bent.
MRGPS
  • Bekijk hier een artikel uit Promotor van MRGPS.
  • MRGPS beschrijft uitvoerig het gebruik van elk apparaat. 
    Bekijk zijn website met bijbehorende filmpjes. www.mrgps.nl/kennis/mrgpsmethode
  Note: iedereen heeft zo zijn eigen manier van
werken en gebruik van een GPS apparaat. Staat
bovenstaande anders beschreven dan je zelf doet,
deel je ervaringen.

Veel navigatie plezier,

Heb je na het lezen van deze pagina het idee dat er nog iets ontbreekt, stuur een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

 Het rijden van een YDCN GPX-route
Met ingang van seizoen 2018 worden er alleen nog GPX en GDB route-bestanden aangeboden voor het rijden van een YDCN-route.
De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Ben je in het bezit van ander jaargang kaartmateriaal voor je navigatieapparaat, is het verstandig de route vtv te bekijken in Basecamp en daar waar nodig de verschillen aan te passen.

Het is niet nodig 4 keer per jaar een kaartupdate te draaien. De verschillen zijn zo minimaal dat dit niet of nauwelijks van invloed is.
Advies: Doe je kaartupdate zeker 1 keer per jaar en het beste net voor het begin van het motor-seizoen.

Voor TomTom komen de ITN bestanden te vervallen.
Ben je in het bezit van een TomTom navigatieapparaat waar ITN bestanden voor gebruikt dienen te worden, dien je deze zelf te converteren van GPX naar ITN.
Verschillen in routes dien je zelf aan te passen.
Dit kan heel eenvoudig met ITN-converter.  Kijk hier voor het gebruik van ITN-converter.
Problemen met het converteren, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De YDCN-routes tot en met 2017 werden doorgerekend met kaartmateriaal van NT-V9, NT2010, NT2011, NT2012, NT2013, NT2014, NT2015, NT2016, NTU2016, NTU2017 en het  meest recente kaartmateriaal van het moment van uitgave van een route.
De ITN routes voor TOMTOM werden vanuit een GPX bestand geconverteerd en digitaal nagekeken en daar waar nodig aangepast.

Om een YDCN rit zonder problemen te kunnen rijden is het ook van groot belang dat je instellingen in je Garmin GPS-apparaat juist zijn.
1. route voorkeur: kies altijd "snellere tijd"
2. type voertuig: kies altijd "motorfiets / auto"
3. te vermijden: alle categorieen NIET aanvinken
4. Recalculation / herberekenen: uit

Instellingen Mapsource 1.Start MapSource op Kies "Edit" en "Preferences".
1.Start Mapsource op Kies "Bewerken" en "Voorkeuren".
2.Ga naar "Routing" (Routebepaling).
3.Route Style: Use Auto-Routing (Automatische routebepaling gebruiken).
4.Try to Avoid: alle categorieen NIET aanvinken.
4.Proberen te vermijden: alle catergorieen NIET aanvinken.
5.Calculation Style: Faster time.
5.Berekenings stijl: kiezen voor Snellere tijd.
6.Road Selection (Keuze wegen): precies in het midden.
7.Driving Speeds (rijsnelheden): druk op reset.
gps-mapsource instellingen
Instellingen Basecamp 1.Start Basecamp op Kies "Bewerken" en "opties".
2.Ga naar "activiteitenprofiel" --> "routebepalingen".
3.Route Stijl: kies voor motorfiets.
4.te vermijden wegen: alle catergorieen NIET aanvinken.
5.te vermijden kenmerken: alle catergorieen NIET aanvinken.
5.Route voorkeur: kiezen voor Snellere tijd.
6.snelheid (gemiddelde snelheid aanpassen: druk op reset (niets wijzigen).
Basecamp waarschuwen bij viapunt  Wil je toch een route-GPX bestand gaan rijden is het mogelijk de viapunten in dit bestand "zacht" te maken.
Ze worden dan niet uitgesproken als je hieraan voorbij rijdt.
Ook is het niet nodig dit viapunt persé te moeten passeren.
Doe het volgende:
1. Dubbelklik op de geimporteerde route in Basecamp.
2. Onderstaand scherm verschijnt.
3. Bij de YDCN zijn er voor elk route deel 2 waypoints. (start en eind).
4. Selecteer alle viapunten tussen start en eind.
5. Druk op je rechtermuisknop.
6. Selecteer "niet waarschuwen bij aankomst" (punt maken).
7. Waypoints worden punten en zijn zoals gezegd, zacht gemaakt.
Basecamp viapunten
Basecamp toesteloverdracht

Wil je toch een GPX-route bestand gaan rijden is het handig rekening te houden met het volgende.
Basecamp:
1. Ga in de bovenbalk naar "bewerken".
2. Klik hierop en ga naar "opties".
3. Klik hierop en onderstaan scherm verschijnt.
4. Klik op "toesteloeverdracht".
5. Zet het vinkje "pas de route altijd aan de kaar op mijn toestel aan bij overdracht" uit.
6. Druk op OK

Garmin toesteloverdracht

Eigenlijk moet je op heel veel dingen letten. 
Kaartmateriaal, herberekenen, instellingen, genoeg plekken dus waar het fout kan gaan.
Waarom zouden we dan nog met een route GPX willen rijden als er zoveel fout kan gaan?
Gebruik voor het rijden van een rit een GPX-Track bestand (ja, die met die vele Track-puntjes) en heb zo altijd de juiste route voor een dag motorrijplezier
Kijk hier voor "navigeren met Track als routebasis".
*als je vindt dat de informatie over de GPS uitgebreid kan worden en je wilt dit delen met de club mag je alle aanvullende informatie sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 


Programma's en Video's
Kaartprogramma Voor het maken van routes zijn verschillende programma's.
Bij de YDCN worden alle routes met Basecamp gemaakt met de instellingen zoals beschreven. Met Basecamp is het mogelijkheid om van een route een Track te maken. Het rijden van een track geniet dan ook de voorkeur, omdat je gewoon weg niets te maken hebt met wijzigende instellingen van maker en gebruiker van dezeTrack. 
Bij een route kunnen er verschillen ontstaan door verouderd kaartmateriaal, maar ook het gebruik van instellingen van het programma waarin de route is opgemaakt.
Wil je toch een (verouderde) route gaan rijden, is het raadzaam, voordat je de route gaat rijden deze te controleren en daar waar nodig aan te passen. 
Dat laatste gaan we hier niet bespreken.
Video's Voor Garmin en TomTom zijn op de website van MRGPS veel video's te vinden over het gebruik van je navigatieapparaat.
Bekijk rustig zijn website en laat je informeren.
Hier zijn ook cursussen te koop voor het gebruik van Basecamp.
Heb je na het lezen van deze pagina het idee dat er nog iets ontbreekt, stuur een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Route van internet
Route bewerking
Ik heb een oude route van het internet gedownload die ik wil rijden.
Ik heb geen recent kaartmateriaal, wat moet ik doen?

Zomaar een route van het internet downloaden en rijden kan vaak tot grote problemen leiden omdat we niet weten met welk jaar kaartmateriaal en met welke instellingen de route gemaakt is. Er kunnen in de loop van de jaren wegsituaties dermate gewijzigd zijn dat wegen niet meer op het huidige kaartmateriaal staan of voorkomen.
Wil je een route gaan rijden van het internet:
  1. Importeer een oude internet route in Basecamp of ander route-verwerkprogramma.
  2. Maak van deze originele route een track en verwijder de geimporteerde route.
    (de oude route is opgemaakt in een ander kaartmateriaal en andere instellingen)
  3. De track gebruik je dan als referentie om de nieuwe route te maken.
  4. Maak de route met je eigen kaartmateriaal, instellingen en route eigenschappen.
  5. Is de nieuwe route naar wens, maak een Track van de route.
  6. (TomTom gebruikers: route aangepast, gebruik JaVaWa RTWtool om een Track te maken)
Beschrijving routebewerking
Groenevelt motoren
Kijk hier  voor een uitgebreide beschrijving hoe je een route kan aanpassen.




ITN-converter
Download ITN-converter Ga naar de pagina om  ITN-converter te downloaden.
1. klik op Desktop version (Installer .exe) om de download te starten.
2. Ga naar de map downloads op uw pc en klik op ITNConvSetup192.exe om het programma op uw pc te installeren en volg de instructies op.
3. Op het bureau blad komt het icoon te staan van ITN-converter of kijk op uw pc bij programma's.
Open het programma.
4. Om GPX bestanden om te zetten naar ITN bestanden, kijk links onderaan op deze pagina naar:
"Opslaan met extensie" en selecteer hier: TomTomRoute(*.itn)
5. Kijk rechtsboven op de pagina en klik op "open route".
6. Selecteer een GPX bestand van uw keuze om deze in te laden in ITNconverter.
7. Er verschijnt een nieuw window waar u de keuze kunt maken welk route deel u zou willen converteren.
8. Kijk rechtsonder, hier ziet u "split" met "neen" eronder staan. Klik hierop en selecteer  vb. "TomTom 5"
9. Klik vervolgens op "opslaan". U ziet nu een nieuw window waar u de locatie van het geconverteerde bestand kunt wegzetten op uw computer.
10. Let op! Voor de oudere toestellen van TT een ITN bestand is een maximum van 48 viapunten toegestaan, voor de TT rider is een maximum van 100 viapunten toegestaan. Zijn er meer viapunten in een routebestand opgenomen, zal u de route moeten aanpassen alvorens te converteren naar ITN. 
Dit aanpassen zou u kunnen doen in ITN-converter.
11. Aanpassen van de route in ITN-converter.
Als je in ITN een route hebt geladen dan kies je de button “kaart” waarna er een nieuw scherm opent met het kaartmateriaal en daarin alle routepunten. Als je dan op de button met de auto in het rondje klikt wordt de route berekend. Daarna kan de gemaakte route nog aangepast worden door punten te verschuiven of toe te voegen/verwijderen etc. Daarna opnieuw berekenen. Als je klaar bent sluit je dit scherm en kan je de aangepaste route in het eerste scherm weer opslaan in het gewenste formaat. Gdb/gpx/itn en vele anderen.
Heb je na het lezen van deze pagina het idee dat er nog iets ontbreekt, stuur een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Disclaimer
Alle toerritten op de website van de Yamaha Diversion Club Nederland (YDCN) zijn vrij te gebruiken. Het downloaden en rijden van de toerrit-bestanden van de YDCN doe je dan ook geheel uit eigen beweging en is geheel voor eigen risico. Ook doe je automatisch afstand van het recht om de YDCN en organisator(en) aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van welk incident dan ook tijdens een rit. Alle ritten zijn met grote zorg uitgezet of samengesteld en zijn met uitzondering van de Nederlandse toerritten niet nagereden. Zou er onverhoopt een weg-opbreking zijn of als er een weg in de route is opgenomen waar je niet in mag, kan of wil rijden, gebruik je gezond verstand en rij even om!

Alle YDCN routes zijn terug te vinden in het YDCN-toerrit archief.