2021 2 vp

Toerrit 3: Veenroute Drenthe

Op 13.06.2021
Gezien: 735

2103 vp


Datum: zondag 13 juni 2021



Start-locatie:
McDonald's Hoogeveen
Adresgegevens
Griendtsveenweg 38
7901 EA Hoogeveen


Lunch-locatie:2103 logo lunch
Brasserie Spier
Brinkkampen 1
9417TC Spier


Eind-locatie:
Hoeve de Werkhorst
familie Bethlehem
Werkhorstlaan 12
8381 XP Vledder
Tel. 0561 421 297


Bijzonderheden:
Veen is net zo typerend voor Drenthe als hunebedden. Enkele eeuwen geleden vond je in Drenthe uitgestrekte veengebieden. Al vroeg ontdekten de Drenten dat gedroogd veen een uitstekende brandstof is. Dit ‘bruine goud’ bracht vanaf de 16e eeuw grote welvaart naar Drenthe.

Plaatsnamen met Veen2103 Drenthe Veen
In Drenthe zijn heel veel plaatsen die eindigen op Veen of beginnen met Veen. Denk hierbij aan Hoogeveen, Klazienaveen, Veenoord, maar ook kleinere plaatsen zoals Witteveen, Odoornerveen, Eeserveen, Exloërveen en Drouwenerveen. 
Wij zullen door een aantal plaatsen met “Veen” heenrijden. Alle plaatsen aandoen met Veen wordt een te lange toerrit ?
Maar we beginnen in de grootste plaats met Veen: Hoogeveen
 
Een klein beetje geschiedenis voor de rit:
Hoogveen
De veengebieden aan de rand van Drenthe ontstonden na de laatste ijstijd. De opwarmende, vochtige aarde vormde het ideale klimaat voor het ontstaan van hoogveen. Hoogveen is gevormd uit de resten van één plantensoort, ‘sphagnum’ of ‘veenmos’. Dit kleine plantje groeit in grote kussens. Terwijl het mos aan de onderkant afsterft, groeit het aan de bovenkant door met zo’n 1 millimeter per jaar. Op deze manier zijn in de loop van duizenden jaren dikke, gestapelde lagen veen ontstaan, van soms wel tien meter dik.
Veen wordt turf
Hoe wordt veen brandstof? Voordat veen kan branden moet er heel wat gebeuren. Eerst moet een heleboel water uit het veen weglopen, pas dan kan een stuk veen worden uitgegraven en worden gedroogd. Van het steken van veen tot het opstapelen van de turven op een legveld. Het afgraven van veen was heel zwaar werk. Eén turf heeft ongeveer het formaat van een grote cake. Op het legveld bleven de turven een hele zomer drogen. Door de vrouwen en kinderen werden ze gedurende de zomer 2 of 3 keer gedraaid. Het gedroogde veen was een brandstof geworden. Turf kan heel lang branden en gloeit lekker warm na. Dat turf kon branden was al heel lang bekend. De Romeinen schreven er al over. Drenthe had veel veengronden, maar die konden pas worden afgegraven toen er eerst kanalen waren gegraven. Een flink kanaal van de Hoogeveense Vaart die tot voorbij Meppel gaat richting Duitse grens.
 
Dus geen hunnebedden dit keer ?

 

Routemaster: Marc Kitslaar


Toerritbestanden:
De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen. 

Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis".
Kijk hier voor meer informatie.

Route preview:
google maps L

 

2103 overzicht route

gpx file icon smal  gpx-bestanden
garmin2 gdb-bestanden
Download hier uw routebestanden.


Vertrektijd:
Tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes.


Einde rit:
± 16:00 - 17:00 uur


Lengte / duur toerrit:
deel 1: 79 km / ± 1:45 uur
deel 2: 70 km / ± 1:30 uur


Deelnamekosten:
Leden - Gratis
Niet-leden - €5,-


Procedures:
Deelnemen aan YDCN toerritten
We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen.
Probeer hier rekening mee te houden.



Alleen voor leden indien ingelogd.


Verslag:
Stuur je verslag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.