Toerrit 6: Achterhoek rit

Van 08.10.2023 10:00 tot 08.10.2023 17:00
Gezien: 1199

2306vp
Datum: 
Zondag 8 oktober 2023


 


Start-locatie:2306start logo
Vennebekken
Stationsweg 33
7475 NM Markelo


Lunch-locatie: 
Restaurant Schepersveld
Loohuisweg 5
7121 JL Aalten 


Eind-locatie: 2306finish logo
Bistro de Kolenbrander
Goorsestraat 1
7496 AA Hengevelde


Bijzonderheden:
Twenterit 2023
De Twenterit is helemaal geen Twenterit dit jaar. Waarom niet? Omdat we dit jaar de Achterhoek in gaan.
Waarom dan wel? Hebben we in Twente alles al gezien?? Nee zeker niet. Maar de Achterhoek heeft ook gebieden waar je gewoon heel mooi kunt motorrijden. Is de Achterhoek dan mooier dan Twente? Dat is natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Persoonlijk vind ik het niet mooier, zeker ook niet lelijker maar gewoon anders. Ik vind het ook moeilijk om te omschrijven wat er dan precies anders is. Het ligt ook een beetje aan de streek waar je bent. Het gemoedelijke van de mensen die er wonen?

Kom vooral allemaal meerijden om zelf te oordelen. Wat gaan we dan doen? Wel, de laatste rit van het seizoen is wel ongeveer ingeburgerd als de “Twenterit” Om niet helemaal onwennig aan de start te staan starten we nog wel in Twente (ook nog maar net) en we eindigen er ook (ook nog maar net).
De start is dit jaar bij het voormalige stationscafé van Markelo. Het zal je misschien verbazen dat dit zo’n eind buiten de bebouwde kom ligt. Wel, het station Markelo lag niet in Markelo maar in Stokkum. Dit is één van de buurtschappen zoals je die vandaag vaker zult zien. Ze worden niet aangegeven met de bekende blauwe plaatsnaamborden met witte tekst, maar met witte borden en blauwe tekst. Vroeger was het zo dat wanneer er enkele huizen (of boerderijen) staan, is het een buurtschap, was er een straat met enkele huizen, is het een dorp. Tegenwoordig moeten er bepaalde voorzieningen zijn om het blauwe bord te krijgen maar de grens precies aan te geven is lastig, maar een kroeg is niet genoeg. Vandaag komen we door enkele buurtschappen die een blauw bord hadden, maar tegenwoordig een wit.
2306twente achterhoek
Goed, de start dus, we rijden een stukje door Stokkem en zien meteen al dat er hier en daar een “rood voor rood” regeling heeft plaatsgevonden. U mag zelf uitmaken of het geslaagd is of niet. We gaan naar het buitengebied van Diepenheim (U weet wel, van de vele kastelen en Wibi Soerjadie die er woont) en verder langs Haaksbergen en zien aan de linkerzijde een wat oosters aandoend gebouw. Mensen die al wat langer meerijden weten misschien nog dat we dan vlak bij de watermolen zijn met zijn mooie restaurant. We schampen 2 x langs de Duitse grens en gaan naar Winterswijk. Dit is o.a. bekend om zde vele dorpen en buurtschappen die in de gemeente liggen. Het zal je misschien verbazen, maar Zwolle blijkt daar ook te liggen. Die buurtschappen zijn dan wel bekend, maar ook de Italiaanse meren. Dat is een leemafgraving voor de steenfabricage voor een fabriek net over de grens met Duitsland. Maar waarom ze die plassen Italiaans noemen?? Geen idee. Het hagelt er niet vaak. We gaan verder richting Aalten en komen uit bij ons lunch-adres.

In deel 2 van de rit gaan we via een paar kleine buurtschappen door het buitengebied van Groenlo (de geboorteplaats van de Grolsch-bieren) naar Beltrum. Het is vast niet bekend, maar hier zetelt de grootste klompenfabriek van Europa. Dat kan ook goed, want klompen dragen we alleen in Nederland. Verder komen we langs Borculo dat in 1925 door een tornado grotendeels werd verwoest. We gaan opnieuw een keer door Diepenheim en de dames vinden het misschien interessant dat we langs een winkel rijden waar ze bestaan van de handel in Oude Hollandse serviezen. We rijden nog een keer langs de bekende watermolen en vlak voor een poort van een landgoed (waar we in de verte nog een groot kasteel zien staan) gaan we rechtsaf richting Hengevelde waar het eindpunt is.

We hopen op prachtig weer en een massale opkomst
Gerrit Mannebeek


 

 Routemaster: Gerrit Mannebeek


Routebestanden: 
De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen. 

Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis".
Kijk hier voor meer informatie.


Route preview:
google maps L

   

2306 overzicht route

gpx file icon smal  gpx-bestanden
garmin2 gdb-bestanden
Download hier uw routebestanden.


Vertrektijd:
Tussen 10:30 en 11:30 uur in kleine groepjes.


Einde rit:
± 16:00 - 17:00 uur


Lengte / duur toerrit:
deel 1: 81 km / ± 1:45 uur
deel 2: 55 km / ± 1:20 uur


Deelnamekosten:
Leden - Gratis
Niet-leden - €5,-


Procedures:
Deelnemen aan YDCN toerritten
We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen.
Probeer hier rekening mee te houden.


 
Alleen voor leden indien ingelogd.


Verslag:
Stuur je verslag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

logo diversion new