Toerrit 3: Hillegom rit
Datum: Zaterdag 24 juni 2023
Start-locatie:
MotoPort Hillegom
Arnoutstraat 2
2182 DZ Hillegom
Lunch-locatie:
Grand café Valerius
Valeriuslaan 86
(hoek Driehuizerkerkweg)
1985EX Driehuis
Valerius opende haar deuren in 2007. De naam heeft het Grand Café te danken aan het feit dat zij is gevestigd aan de Valeriuslaan. Het pand waar het Grand Café is gehuisvest is al ruim 30 jaar een horecazaak. Voorheen was de naam Bistro Provence, gerund door oud voetballegende Heinz Stuy.
Eind-locatie:
Café-Restaurant de Engel
Heereweg 386
2161DG Lisse
Gastvrijheid sinds 1897. Gezelligheid, service en comfort staan bij Hotel-Restaurant de Engel in Lisse centraal. In ons restaurant kunt u o.a. terecht voor een uitgebreid diner of een snelle zakenlunch.
Een prettig vertrekpunt voor uw verblijf in de Bollenstreek en u kunt parkeren voor de deur.
Bijzonderheden:
Motorzaak MotoPort Hillegom heet je van harte welkom.
Aandacht voor de klant, een goed assortiment en scherpe prijzen. Dat zijn de sterke punten van MotoPort Hillegom, waar je als motorrijder terecht kunt voor alles dat met motorrijden te maken heeft. Het gezellige familiebedrijf van vader Rinus en zoon Jeroen Weijers is al sinds 1950 actief.
MotoPort Hillegom is al jarenlang sponsor van de Yamaha Diversion Club Nederland.
We worden ontvangen bij onze sponsor MotoPort Hillegom, waar je je ogen uit kan kijken in hun grote showroom.
Zij zijn gevestigd direkt naast de N207 en goed bereikbaar via de A4 en A44.
Toerritbeschrijving:
Hillegom en Lisse staan bekend om de bollenteelt met als hoogtepunt de Keukenhof.
Tijdens de keukenhof van 23-maart tot 14-mei is het erg druk op de wegen in deze omgeving en niet geschikt voor een toertocht. Op 24 juni zijn de bollen al geoogst en is er nog maar weinig van de kleurenpracht te zien, hoogstens staan de blauw-paarse uienbollen her en der nog in bloei.
Daarom hierbij een indruk van de bloemenpracht.
Vanaf MotoPort rijden we direkt door de bollenvelden richting Hillegom en Bennebroek. Dit zijn de zgn geestgronden, direkt achter de duinen. Geestgronden bestaan uit duinzand dat vermengd is met klei, veen of ander humusrijk materiaal en is bij uitstek geschikt voor bollenteelt.
Bij Bennebroek verlaten we de bollenstreek en steken we de ringvaart van de Haarlemmermeer over.
Het Haarlemmermeer was vroeger een groot en gevaarlijk meer dat bij slecht weer de stadpoorten van Leiden en Amsterdam zelfs bedreigde. Daarom werd er in 1839 besloten om het meer in te polderen. In mei 1840 startte het graven van de ringvaart bij Hillegom. Na 8 jaar graven was het meer afgesloten door een ringdijk van 59,5km. De droogmaking is geheel gedaan met 3 stoomgemalen; Cruquius bij Heemstede, Lynden bij Osdorp en Leeghwater bij de Kaag. De 20 km lange Hoofdvaart verbindt Gemaal De Lynden in het noorden met Gemaal De Leeghwater in het zuiden van de polder.
1 juli 1852 was het meer drooggelegd. (bron: Wikipedia)
Wij doorkruizen de Haarlemmermeerpolder van west naar oost. Rijden gedeeltelijk langs de ringvaart en de hoofdvaart. Zien het omvangrijke Schiphol vanaf de kant van de polderbaan.
Naast de A9 komen we langs het herdenkingsmonument van het vliegtuigongeluk Turkish airlines uit 2009.
Bij Zwanenburg verlaten we de polder en steken door naar het Noordzeekanaal; een volgend belangrijk waterbouwkundig hoogstandje.
Na elf jaar graven, dijken aanleggen en bouwen aan sluizen werd op 1 november 1876 het 21km lange kanaal geopend door koning Willem III.
Hiermee werd de haven van Amsterdam beter bereikbaar. En sinds januari 2022 nog beter met de opening van de nieuwe Zeesluis IJmuiden. Helaas is het sluizencomplex nog steeds afgesloten om het kanaal over te steken met onze motoren. Via de haven van IJmuiden met zijn foodstrip aan visrestaurantjes, rijden we naar het strand van IJmuiden om de zilte zeelucht op te kunnen snuiven. In Driehuis stoppen we voor de lunch.
Na de lunch doorkruizen we het duingebied van Duin en Kruidberg, komen langs de ruïne van Brederode en ronde het kopje van Bloemendaal. Deze gemeente was kort geleden nog in het nieuws met hun voorgenomen plannen om luidruchtige motoren te gaan weren met geluidcamera’s.
YDCN steunt de actie LUID GELUID IS UIT en kan zonder commentaar doorrijden.
Via de lommerrijke plaatsen Bloemendaal, Aerdenhout en Vogelenzang komen we weer uit in de bollenstreek. Ook daar gaan we nog even langs het strand van Langevelderslag en ronden het park van de Keukenhof om daarna te eindigen bij het terras van restaurant de Engel in Lisse. Het parkeerterrein biedt ruimte genoeg voor onze motoren en vanuit hier bereik je snel de snelwegen A44 en A4 voor de terugreis.
Ik reken op mooi weer om met jullie samen een mooie toertocht te kunnen rijden op zaterdag 24 juni.
Tot ziens Stef Baars
Routemaster: Stef Baars
Routebestanden:
De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen.
Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis".
Kijk hier voor meer informatie.
gpx-bestanden
gdb-bestanden
Download hier uw routebestanden.
(Garmin-kaart 2024-1)
Vertrektijd:
Tussen 10:30 en 11:30 uur in kleine groepjes.
Einde rit:
± 16:00 - 17:00 uur
Lengte / duur toerrit:
deel 1: 85 km / ± 2:15 uur
deel 2: 65 km / ± 1:40 uur
Deelnamekosten:
Leden - Gratis
Niet-leden - €5,-
Procedures:
Deelnemen aan YDCN toerritten
We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen.
Probeer hier rekening mee te houden.
Alleen voor leden indien ingelogd.
Verslag:
Stuur je verslag naar