-GEANNULEERD- Toerrit 7: Twente

Van 11.10.2020 10:00 tot 11.10.2020 17:00
Gezien: 2384
2007 vp
Datum Zondag 11 oktober 2020
Deelnemen Helaas moeten we ook deze seizoens-afsluiter annuleren door de negatieve ontwikkelingen omtrent het Corona virus.
Start-locatie Hotel Restaurant Savenije
Dorpsstraat 149-151
7524 CH Lonneker (Enschede)
Lunch-locatie Café de Wippert
Wippert 6
7216 PN Kring van Dorth
Eind-locatie Hotel Restaurant Savenije
Dorpsstraat 149-151
7524 CH Lonneker (Enschede)
Bijzonderheden Je zult wel denken: Twente? Dat is toch die regio vol natuurgebieden, landgoederen en boerderijen? En je hebt nog gelijk ook. Daarom kun je bij ons ook zo goed van de natuur genieten. Rijd langs de mooie landschappen en koop verse eieren bij de boer aan huis. Maar Twente heeft veel meer. Ontdek bijvoorbeeld de steden en dorpen, waar je evenveel bijzondere winkels tegenkomt als goede restaurants.
Toerritbeschrijving

We lopen dit jaar met molentjes

Nou ja, …niet echt natuurlijk maar we rijden dit jaar een route langs enkele molens.
Enkele van de vele die we in Twente hebben. Zijn er dan zo veel?
Best wel. Twente is dan wel geen Kinderdijk maar zo’n twintig stuks zul je er vlot vinden.

2007 het aamsveenWe starten dit jaar bij hotel Savenije in Lonneker.
Regelmatige deelnemers aan deze rit kennen dit hotel.
We rijden het dorp uit en zien meteen de Lonnekermolen die op dit moment wordt gerestaureerd d.w.z. de onderbouw die onder het zand zit, want die was lek. De molen is al eens eerder geheel onder handen genomen en was enkele jaren geleden onderwerp van een heuse dorpsrel.
Ik weet het fijne niet meer maar een groep molenliefhebbers wilde meer met de molen doen zodat het ook wat op zou brengen en daartoe zouden ook wat bomen moeten verdwijnen, want die namen wat veel wind weg. Een andere vereniging kwam hiertegen in verweer. De molen kwam zelfs in brand te staan. Het was natuurlijk geen brandstichting maar blikseminslag. Alleen kon niemand zich herinneren dat er onweer was geweest.
We gaan verder via Glanerbrug , een ander dorp van Enschede, en rijden via het Aamsveen (een natuurgebied op de grens met Duitsland waar de restanten van een turfstrooiselfabriek nog te vinden zijn) en de buurtschap Broekheurne, waar we echt over de grens rijden, zuidelijk onder Enschede door en komen langs de Wissinksmöl. Möl is Twents voor molen, maar dat had u al begrepen. Deze molen is ook af afgebrand geweest, maar dat was een echte blikseminslag.
Verder gaan we via Boekelo , ook een dorp van Enschede, naar de buurtschap Oele bij Hengelo en daar rijden we langs de watermolen.
Het zal misschien opvallen dat de boerderijen er bijna allemaal het zelfde uitzien. Dat komt omdat dit gebied bij het enorme landgoed Twickel,hoort waar we al eens eerder zijn geweest.
2007 lonneker molenWe ondergaan hier even een oefening voor onze wandelende nieren, want de bestrating bestaat uit kinderkopjes.
Iets verderop wordt dit ruimschoots gecompenseerd door enkele kilometers provinciale weg.
Bij Diepenheim rijden we over de parkeerplaats bij de watermolen zodat in noodgevallen het nicotinepijl op niveau kan worden gebracht. Dan rijden we nog even door Markelo langs de plaatselijke molen en bij het verlaten van het dorp zien we in de verte de TV-toren staan. Tegenwoordig zitten er nog antennes voor staalverbindingen en telefoonantennes op.
En zo gaan we richting ons lunch-adres en dat kennen we ook al van vorig jaar toen het ons eindadres was. Je ziet het niet, maar vroeger was dit ook een echte maalderij. Een molen dus alleen niet aangedreven door wind of water maar door een machine.
Via mooie natuur komen we vervolgens in Rijssen waar we goed op moeten letten want de molen staat aan een doodlopende weg en we komen er dus niet langs. Na de rotonde zien we links het gebouw van de Fa. Waypoint dat we kennen van de Garmin-navigatie.
We gaan de buurtschap Notter in waar we een paar jaloursmakende huizen zien staan en rijden via Wierden en een groot industrieterrein naar het dorpje Aadorp dat bij Almelo hoort.
Aadorp is w.i.w. klein maar heeft een paar mooie bedrijven, een eigen spoorstation en een echte 2007 herfstsluis. Wie doet je wat.
Als we Aadorp inrijden, let dan eens op de huizen links. De trotse eigenaar woonde hier zo’n 2 weken en toen kwam de energiemaatschappij en plaatste een erg groot trafo-station pal voor zijn raam terwijl er anders eigenlijk genoeg plaats was. Eigenlijk wel triest.
We rijden nog een stukje door Almelo en zien links de bekende fabriek van Bolletje.
Verder is Almelo eigenlijk alleen maar in beperkte kring bekend om zijn gevangenis en in wat ruimere kring van de uitspraak van Herman Finkers; Het stoplicht is soms rood, dan weer groen, In Almelo is altijd wat te doen. Het werd hem door het stadsbestuur niet in dank afgenomen.
We gaan via het gehuchtje Mariaparochie en Albergen naar de volgende molen en die kennen we ook al, want daar hebben we al eens geluncht.
Dan gaan we via de dorpen Saasveld en Deurningen naar het eindpunt, want inderdaad; ook vandaag is begin- en eindpunt het zelfde.


Laten we hopen op mooi weer en gunstige omstandigheden v.w.b. corona.

Veel rijplezier

Routemaster
Gerrit Mannebeek
Toerritbestanden

google maps L

Route preview

  gpx file icon smal gpx-bestanden
garmin2gdb-bestanden
Download hier straks uw routebestanden.
Beschikbaar vanaf 5 oktober 2020
nnb

De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen. 

Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis".
Kijk hier voor meer informatie.
Vertrektijd Tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes.
Einde rit ± 16:00 - 17:00 uur
Lengte / duur toerrit deel1: 81 km / ± 2:05 uur
deel2: 65 km / ± 1:40 uur
Het weer weersverwachtingBuienradar 1
Deelnamekosten
Leden Gratis
Niet -leden € 5,00
Procedures Deelnemen aan YDCN toerritten
We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen.
Probeer hier rekening mee te houden.
Deelnmerslijst  Alleen voor leden indien ingelogd.
 Verslag  Stuur je verslag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

logo diversion new