toerrit 7: "De koude neuzen rit"

Van 10.11.2019 10:00 tot 10.11.2019 17:00
Gezien: 3578
1907 vp
Datum  zondag 10 november 2019
Deelnemen
Start-locatie Mc Donald’s Barneveldovermacdonalds
Zelderseweg 67
3784 LN Barneveld
Lunch-locatie 1907 logo cafe het regthuys breukelenEetcafé Het Regthuys
Kerkbrink 35
3621 AN Breukelen
0346-26 13 13
Eind-locatie

1907 tscheepje’t Scheepje
Harmelerwaard 2
3481 LB Harmelen
0348-44 14 77

Bijzonderheden 1ste Seizoensafsluiter in November !
Routemasters Carla de Jonge & Margriet Adamse
Toerritbeschrijving
Op het moment dat wij deze toertocht gaan rijden, zal het niet zo warm zijn als op dit moment (27 augustus) maar ook niet zo groen.  Het is de 1e keer dat wij zo laat in het jaar  een toertocht organiseren. Of het aanslaat weten we pas op 10 november a.s. Uiteraard hopen wij wel op droog weer. Laat Margriet en mij (Carla) verrassen door de opkomst van alle stoere motorrijders van onze club.
Waar rijden we zoal langs of in elk geval vlak in de buurt?
1907 wat de heuvelrug met je doet
1907 Baarnse bosWat we nu het Baarnse Bos noemen, was lange tijd het overbos dat hoorde bij paleis Soestdijk. In 1758 werd het Baarnse Bos toegevoegd aan Soestdijk. Het herenhuis dat er stond werd bijna geheel gesloopt. Het overbos veranderde in een chic wandelgebied voor de Oranjes.
De geometrische hoofdstructuur lag er al: kaarsrechte lanen, uitkomend op een centrale waterpartij: de Grote Kom. De Oranjes stelden in 1788 architect P.W. Schonck aan om de aanleg te vervolmaken. Misschien is één van de grootste attracties van het huidige Baarnse Bos wel van zijn hand: de berceau. Een berceau is een loofgang die ontstaat door twee rijen bomen met de kruinen naar elkaar toe te snoeien.
Sinds 1981 beheert Staatsbosbeheer het Baarnse Bos en voert er stapsgewijs een uitgebreide restauratie uit.
1907 kasteel drakensteinWie kent het kasteeltje Drakenstein niet. De oorsprong gaat terug op een 14de-eeuwse hofstede, die in later eeuwen uitgroeide tot een aanzienlijk huis. In 1640 liet Gerard van Reede op Drakenstein het huidige huis bouwen, mogelijk naar ontwerp van Jacob van Campen. Het achthoekige huis staat op een klein eiland. De bouwhuizen aan weerszijden van de oprijlaan zijn in de jaren '60 van de 20ste eeuw opnieuw opgetrokken.
De naam is afkomstig van Werner van Drakenborg, die de woonstede rond 1359 zijn naam gaf. De naam van Drakenstein eindigt op 'stein', hierdoor weten we dat toen het kasteel haar naam kreeg het een stenen gebouw was.
In 1807 kwam Drakenstein in handen van een Utrechtse burgemeester, mr Paulus Wilhelmus Bosch. Na deze aankoop lieten hij en zijn verdere familie zich in het vervolg Bosch van Drakestein noemen. Deze familie behield Drakenstein 150 jaar lang. Tot het in 1959 werd gekocht door prinses Beatrix. Momenteel is dit haar residentie.
Het volgende natuurgebied waar we door rijden zijn de Loosdrechtse Plassen. Het is een groot watersport- en natuurgebied tussen Amsterdam en Utrecht. De term Loosdrechtse Plassen is de historisch ontstane verzamelnaam voor alle plassen in de voormalige gemeente Loosdrecht. Soms worden alleen de Eerste tot en met de Vijfde Plas aangeduid als Loosdrechtse Plassen. 
 
1907 breukelen brugDe lunchlocatie is in het pittoreske Breukelen. Tot de vroege middeleeuwen was de Vechtstreek nauwelijks bewoond. Door de uitgestrekte veenmoerassen was het gebied ongeschikt voor bewoning door de vroege mens. De oudste sporen van kleine nederzettingen en landbouw in de Vechtstreek zijn gevonden op de oeverwallen en stammen uit de IJzertijd (ca 800-50 v. Chr.). De splitsing van de Vecht met de Danne speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van Breukelen. De prediker Bonifatius zou in Attingahem (mogelijk Breukelen) rond 720 een houten kerkje gewijd aan Sint Pieter, hebben gesticht.  In Breukelen stonden er achtereenvolgens drie stenen kerkgebouwen. De oudste delen van het huidige stenen gebouw (koor en transept) dateren uit de 15de eeuw en zijn over de fundamenten van de tweede stenen kerk heen gebouwd. De familie van Atto bouwde een versterkt huis dat Breukelerhof heette. Deze naam ging later over op het dorp. In 953 kwam het gebied, dat intussen in handen van de Duitse koning was overgegaan, onder bestuur van de bisschop van Utrecht.
In de 12e eeuw werd een tolbrug over de Vecht gelegd, die Breukelen-Nijenrode en Breukelen-St. Pieters met elkaar verbond. 
Het stadsdeel Brooklyn van de Amerikaanse stad New York is naar Breukelen genoemd. Destijds heette het Breuckelen

Na de lunch rijden we nog even in deze mooie waterrijke omgeving, met een 13 km lange bochtige weg. Vanaf het eindpunt kunnen we desgewenst via de snelwegen A2 en A12 naar huis.
Toerritbestanden
google maps L   gpx file icon smal gpx-bestanden garmin2gdb-bestanden
toer1907

De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen. 

Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis".
Kijk hier voor meer informatie.
Vertrektijd Tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes.
Einde rit ± 16.00 - 17.00 uur
Lengte / duur toerrit deel 1: 67 km / ± 1:50 uur
deel 2: 60 km / ± 1:35 uur
Het weer weersverwachtingBuienradar 1
Deelnamekosten
Leden Gratis
Niet -leden € 5,00
 Procedures Deelnemen aan YDCN toerritten
We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen.
Probeer hier rekening mee te houden.
Deelnemerslijst  Alleen voor leden indien ingelogd.
Verslag

Stuur je erslag verslag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


logo diversion new