toerrit 7: Twente seizoensafsluiter
Van
07.10.2018 10:00
tot
07.10.2018 17:00
Gezien: 4320
Datum | Zondag 7 oktober 2018 | ||||
Deelnemen | |||||
Start-locatie |
Bergweg 9
7663 TB Mander
Telefoon: 0541-680213
|
||||
Lunch-locatie |
Holthonerweg 9
7779 DE Holthone
Telefoon : 0524-522181
|
||||
Eind-locatie |
Potdijk 9
7475 SL Markelo
Telefoon : 0547-361342
|
||||
Routemasters | Gerrit Mannebeek & Willem Zilverschoon | ||||
Toerritbeschrijving |
We zijn in de olie
We starten bij een oude watermolen (niet zo heel groot maar wel oud) n.l. de molen van Bels.
Deze ligt vlakbij restaurant “Tante Sien” bij diegene die al wat langer meerijden welbekend. Als je op de parkeerplaats staat, zie je een wat moderner gebouw; daar tegenover loop je over een bruggetje en kom je op het terras of in het restaurant.
E.e.a. afhankelijk van het weer.
Van daaruit gaan we vis mooie rustige wegen richting NO-Twente maar voor we daar zijn gaan we de grens over. Niet naar Salland, niet naar Drenthe maar de landsgrens; via een weggetje waar geen auto of zijspan door kan, komen we in Duitsland.
Duitsland??? Ja inderdaad, het moet niet gekker worden.
We zien al gauw waar het hier om draait; Aardolie.
Vlak voor Emlichheim zien we de eerste Ja-knikker staan, daarna nog veel meer pompen en leidingen.
Die leidingen vallen op door de vele merkwaardige bochten. Deze zijn o.a. om temperatuur variaties (=verandering in lengte) op te vangen.
Waarom liggen ze dan niet in de grond ingegraven? Dat kan niet want de bodem is door de olie-winning te instabiel en dart zou de buizen kunnen beschadigen.
Gelukkig is er nog nooit een aardbeving geweest.
Vlak voor we Duitsland weer verlaten, zien we nog een oude wachttoren staan. Deze heeft niets met een religieuze stroming van doen maar deze stonden ook in Nederland ten tijde van de koude oorlog. De torens werden bemand door mensen van de BB (Bescherming Burgerbevolking) en werden in mijn herinnering eind jaren 50 gesloopt.
Na Schoonebeek (van oudsher het centrum van de oliewinning in Nederland) gaan we linksaf een klinkerstraat op. Je ziet direct dat deze straat niet veel wordt bereden, want er zit behoorlijk wat gras tussen de klinkers.
Pas hier goed op want als het nat is wordt dit soort straten spekglad.
Iets verder staat nog een vrij grote werkloze Ja-knikker in het gaas. Echt voor de tourist.
Intussen zijn we overigens wel in Drenthe en we gaan richting Coevorden en via het industrieterrein daar kachelen we rustig Twente weer binnen waar we gaan lunchen bij de Ganzenhoeve.
Van daaruit gaan we rustig verder langs Slagharen en we rijden langs de achterkant van het bekende pretpark door naar Dedemsvaart (van oudsher bekend van de kalkovens waar we niet langskomen want ze liggen aan een doodlopende weg) en naar Ommen, vroeger een bekend vacantieoord voor wie niet naar het buitenland wilde of kon.
Verder gaan we en bij Lemele rijden we Salland weer in. Daarna volgt Luttenberg en de race-liefhebbers kennen die naam van de races van Raalte.
En zo tuffen we rustig naar het einde van deze hopelijk mooie dag en wel naar Markelo (0.a. van de televisietoren) waar we eindigen bij het oude restaurant “De Pot”.
In Lemele sttat nog het Sallands Landbouw Museum en op de Holterberg het Natuurmuseum.
Samen met de Oliewinningsinstallaties zorgen ze dus weer voor een leerzame dag.
|
||||
Aardolieroute (fietsroute) |
De route loopt grotendeels over veldwegen en fietspaden en is geschikt voor alle soorten
fietsen. Het kan zijn dat ligfietsen of fietsen met aanhangers de grens niet bij de stuwdam kunnen oversteken. Zij kunnen de grensovergang bij de Ossestraße gebruiken.
Bekijk hier de gehele fietsroute. foto en tekst Heimische Förderung/Wintershall
|
||||
Toerritbestanden |
In het eerste deel van de route is een passage van de grens met Duitsland, vanwege de beperkte doorgang is het niet mogelijk deze met een zijspan te passeren! Met ingang van het huidige seizoen worden de routes enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen. Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis". |
||||
Vertrektijd | Tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes. | ||||
Einde rit | ± 16.00 - 17.00 uur | ||||
Lengte / duur toerrit | deel 1: 87 km / ± 1:55 uur deel 2: 82 km / ± 1:50 uur |
||||
Het weer | |||||
Deelnamekosten |
|
||||
Procedures | Deelnemen aan YDCN toerritten We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen. Probeer hier rekening mee te houden. |
||||
Deelnemerslijst | Alleen voor leden indien ingelogd. | ||||
Verslag | Stuur je verslag naar |