toerrit 2:De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Van
30.04.2016 10:00
tot
30.04.2016 17:00
Gezien: 7072
datum | zaterdag 30 april 2016 | ||||
deelnemen |
|||||
informatie | Toerrit 2 zou een barbecue-rit zijn. Door omstandigheden is er geen barbecue op de eindlocatie en gaat de rit gewoon door als toerrit 2 "De Nieuwe Hollandse Waterlinie" | ||||
start-locatie | Le Grand Jardin te Almkerk | ||||
lunch-locatie | 't Wapen van Bunnik te Bunnik | ||||
eind-locatie | de Schalkse te Weesp | ||||
bijzonderheden | De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een belangrijke verdedigingslinie uit de Nederlandse geschiedenis. De grote historische waarde leidde tot aanmelding voor de Werelderfgoedlijst (1995) en de lijst van Rijksmonumenten alsmede tot de status van Nationaal Landschap (2005). De Nieuwe Hollandse Waterlinie diende ter vervanging van de uit eind 17e eeuw daterende Hollandse Waterlinie en draagt vanaf 1871 deze nieuwe naam. Een belangrijk verschil tussen de oude en de nieuwe linie is dat de stad Utrecht nu binnen de linie viel. De waterlinie lag ten oosten en zuiden van de steden van Holland, 85 kilometer lang en 3 tot 5 kilometer breed. Met 46 forten strekte de linie zich uit van het eiland Pampus in de Zuiderzee tot aan de Biesbosch. Daarnaast bestaat de linie uit de vijf vestingsteden Muiden, Weesp, Naarden, Gorinchem en Woudrichem. Zie ook http://www.hollandsewaterlinie.nl |
||||
toerritbeschrijving | Deze route voert door vijf provincies, over twee veerponten en langs bijna alle verdedigingswerken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De eerste veerpont kost € 1,20 voor een motor en € 0,60 voor een persoon. De tweede veerpont kost € 1,30 voor een motor. De kosten voor een extra persoon bedragen ca € 0,60. | ||||
routemasters | Irma Ruiter en Ben Baart | ||||
toerritbestanden |
|
||||
Google Maps | |||||
vertrektijd | tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes | ||||
einde rit | ± 16.00 - 17.00 uur | ||||
lengte / duur toerrit | deel 1: 72 km / ± 1:45 uur deel 2: 72 km / ± 2:05 uur |
||||
het weer | |||||
deelnamekosten |
|
||||
procedures | deelnemen aan YDCN toerritten We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6-8 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen. Probeer hier rekening mee te houden. |
||||
deelnemerslijst |