Toerrit 7: Twente
Van
11.10.2015 10:00
tot
11.10.2015 17:00
datum | 11 oktober 2015 | ||||
start-locatie | restaurant "De Buren" te Enschede | ||||
lunch-locatie | café restaurant "De Molen" te Fleringen |
||||
eind-locatie | hotel restaurant "Savenije" te Lonneker | ||||
bijzonderheden | Twente is grofweg gezien het gebied in en rondom Enschede, waar we met onze club niet echt vaak geweest zijn. Vorig jaar zijn we wel enigszins in de buurt gekomen van deze Oostelijk gelegen stad (Achterhoek rit), hoogtijd om de Twentse omgeving nader te leren kennen.
Het beloofd een mooie seizoens-afsluiter te worden, want wie kent deze omgeving beter dan de routecommissaris van de Twentse Motor Club?
|
||||
routemasters | Gerrit Mannebeek | ||||
toerritbeschrijving |
De eerste regel van het Twentse volkslied is: Er ligt tussen Dinkel en Regge een land…..
Inderdaad, dat is Twente.
Daar gaan we 11 oktober een stukje rijden.
We starten vanaf restaurant de Buren, het clubhuis van de Twentse motorclub.
Dit staat in Boekelo, één van de dorpen en buurtschappen van Enschede.
Boekelo is bekend van de nieuwbouw (na de vuurwerkramp) van de Grolsch-Brouwerij.
Ook is het bekend van de zoutwinning (JOZO) en naast het restaurant staat nog een oude boortoren, ingericht als VVV-kantoor. In de omgeving staan de meer moderne “zouthuisjes”
Verder is het natuurlijk bekend van de jaarlijkse Military die er gehouden wordt.
Daarna rijden we langs Haaksbergen (kijk even of je het huis van Willem ziet) en gaan dan via Rekken richting Diepenheim.
Diepenheim is een heel klein stadje (lokaal wordt het vaak “Het Stedeke” genoemd) en heeft op zijn grondgebied maar liefst 6 kastelen waarvan kasteel Warmelo (waar we langs rijden) bekend is omdat Prinses Armgard (de moeder van Prins Bernard) er heeft gewoond van 1952 tot haar dood.
Via via komen we dan in het dorpje Albergen en hier was vroeger de start en finish van de races van Tubbergen. De races werden op tweede pinksterdag gereden en in het begin door de organisatie TT genoemd (Tubbergen Twente) maar na een vriendelijk maar dringend verzoek uit Assen werd deze naam niet meer gebruikt.
We rijden nu dus een stuk op het oude circuit en komen dan in het dorpje Fleringen waar een Zuid-Afrikaanse rijder de macht over de machine verloor en op volle snelheid het publiek in reed. Daarbij kwam iemand om het leven en daarmee kwam de discussie op gang over de veiligheid van de stratencircuits en was het gebeurd met de races.
We rijden dan over de Es (nog steeds circuit) en komen dan bij de rotonde in Tubbergen en daaraan is goed te zien dat Tubbergen eigenlijk nog steeds motormaf is.
Verder gaan we naar het dorp Vasse en daar komen we in een glooiend landschap en er zijn dan ook enkele prachtige watermolens. Helaas staan al die molens aan doodlopende wegen.
Verder gaan we o.a. over het landgoed Singraven met een grote watermolen. Let hier wel op want de bestrating bestaat uit kinderkopje en als het een beetje vochtig is, kan het voorwiel zo een stapje opzij zetten.
Verder rijden we nog over de hoogste berg van Twente (nou ja…een berg; er zit een bult) en rijden richting Enschede waar we vlak voor de bebouwde kom de woning van uw routemaster passeren; niet om te pronken maar omdat het goed uitkomt.
Tot slot gaan we een klein rondje doen door een wijk van Enschede waar het zal opvallen dat het allemaal nieuwbouw is.
Inderdaad; dit is de wijk die in 2000 door de vuurwerkexplosie werd weggevaagd.
We rijden nu nog een klein stukje en komen dan bij het eindpunt, n.l. restaurant Savenije in Lonneker en dat is weer een ander dorpje van Enschede.
|
||||
toerritbestanden |
|
||||
Google Maps | |||||
oogst seizoen | De Twente toerrit is een landelijke route en gaat langs vele akkers met mais die in deze tijd van het jaar geoogst worden. Houdt er rekening mee dat er MODDER op de weg kan liggen. Pas je snelheid op die plaatsen aan. |
||||
vertrektijd | tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes | ||||
einde rit | ± 16.00 - 17.00 uur | ||||
lengte / duur toerrit | deel 1: 85 km / ± 1.45 uur deel 2: 67 km / ± 1.30 uur |
||||
het weer | |||||
deelnamekosten |
|
||||
procedures | deelnemen aan YDCN toerritten We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6-8 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen. Probeer hier rekening mee te houden. |
||||
deelnemerslijst |